Fakturowanie ze szczególnym uwzględnieniem faktur w obrocie międzynarodowym 2023/2024 r. (WDT, WNT)

  1. Informacje wstępne:
    • zakres regulacji dotyczących fakturowania w ustawie o VAT,
    • aktualne zasady rozliczania korekt,
    • przepisy unijne w zakresie wystawiania faktur,
    • przepisy wykonawcze,
    • zmiany wynikające z tzw. pakietu KSeF a fakturowanie międzynarodowe.
  2. Dokumentowanie podstawy opodatkowania na fakturze:
    • pojęcie zapłaty,
    • czynności krajowe i międzynarodowe podlegające fakturowaniu,
    • czynności nieodpłatne w obrocie międzynarodowym,
    • wymiana barterowa,
    • dotacje opodatkowane podatkiem VAT,
    • opakowania zwrotne,
    • podstawa opodatkowania a koszty dodatkowe transakcji,
    • podstawa opodatkowania w przypadku transakcji rozliczanych z odwrotnym obciążeniem,
    • sposoby przenoszenia kosztów i sposób ich dokumentowania.
  3. Ogólne reguły dotyczące wystawiania faktur:
    • katalog transakcji, które powinny być udokumentowane fakturą,
    • przypadki, gdy wystawienie faktury nie jest konieczne,
    • przypadki wystawiania faktur na żądanie,
    • przypadki, w których fakturę wystawia podmiot niebędący sprzedawcą,
    • poprawna treść faktury,
    • terminy wystawienia faktury (wydłużenie terminu na wystawienie faktury przed świadczeniem lub zaliczką do 60 dni),
    • obowiązek podatkowy a faktura (data sprzedaży a data wystawienia faktury),
    • wystawianie faktury przed dokonaniem sprzedaży,
    • konsekwencje przedwczesnego i spóźnionego wystawiania faktur,
    • fakturowanie zaliczek częściowych oraz całościowych,
    • wystawienie faktury końcowej rozliczającej zaliczkę,
    • pojęcie pustej faktury,
    • faktury czy dokumenty wewnętrzne – studium przypadku,
    • faktury uproszczone – przypadki stosowania, zasady wystawiania,
    • kursy przeliczeniowe stosowane dla walut obcych (możliwość zastosowania wspólnego kursu walut dla rozliczeń VAT i podatku dochodowego),
    • duplikaty i zmiany wprowadzone od 1 stycznia 2022 r.
  4. Faktury korygujące z uwzględnieniem najnowszych zmian:
    • anulowanie faktury,
    • tzw. korekta do zera,
    • zasady i przyczyny wystawiania faktur korygujących,
    • możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej,
    • termin wystawienia faktur korygujących,
    • korekty in plus i in minus,
    • potwierdzenia odbioru faktury korygującej – czy nadal potrzebne?
    • SLIM VAT – regulacje obowiązujące od 1 stycznia 2021 r. w zakresie konieczności posiadania uzgodnień warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla faktur korygujących,
    • moment ujęcia korekty obrotu w JPK,
    • korekty bieżące i wsteczne,
    • SLIM VAT 3 – wprowadzenie zasady przeliczania kursu walut dla faktur korygujących in minus z faktury pierwotnej,
    • aktualne regulacje w zakresie reguł korekty in plus (korekta wsteczna lub bieżąca w zależności od przyczyn korekty),
    • zasady ujmowania faktur korygujących po stronie nabywcy („oderwanie” obowiązku dokonania korekty od faktu otrzymania faktury korygującej),
    • usuniecie obowiązku umieszczania oznaczenia „faktura korygująca”, „duplikat” oraz przyczyny korekty.
  5. Fakturowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT):
    • definicja WDT,
    • miejsce dostawy,
    • moment powstania obowiązku podatkowego,
    • zaliczki na poczet WDT (zasady postępowania),
    • podstawa opodatkowania WDT,
    • warunki stosowania 0% stawki VAT,
    • dokumentowanie WDT – krajowe oraz unijne zasady dokumentowania,
    • szczególne przypadki WDT,
    • korekty in plus i in minus w zakresie WDT – zasady rozliczania po ostatnich zmianach,
    • rozliczenie WDT w JPK_VAT.
  6. Faktura dla wewnątrzwspólnotowego nabycie towarów (WNT):
    • pojęcie WNT,
    • miejsce dokonania,
    • obowiązek podatkowy – znaczenie daty wystawienia faktury,
    • reguły rozliczania zaliczek na poczet WNT,
    • podstawa opodatkowania w WNT,
    • przemieszczenie towarów własnych jako WNT,
    • kurs, po jakim należy przeliczać należności wyrażone w walucie obcej,
    • korekty in minus i in plus w zakresie WNT:
      • zasady rozliczania
      • usunięcie 3-miesięcznego ograniczenia w odliczaniu VAT – SLIM VAT 2,
      • SLIM VAT 3 – dodanie przepisów uwzględniających wyrok TSUE,
    • rozliczenie WNT w JPK_VAT.
  7. Fakturowanie eksport towarów:
    • definicja eksportu towarów,
    • eksport bezpośredni i pośredni,
    • obowiązek podatkowy,
    • zaliczki w eksporcie,
    • podstawa opodatkowania,
    • dokumentowanie prawa do stawki 0% VAT w eksporcie bezpośrednim i pośrednim,
    • rozliczanie eksportu towarów.
  8. Faktura dla import i eksport usług:
    • pojęcie importu i eksportu usługi,
    • omówienie definicji podatnika stosowanej na potrzeby importu usług,
    • miejsce świadczenia usług transgranicznych – reguły ogólne,
    • szczególne przypadki określania miejsca świadczenia,
    • zasady powstawania obowiązku podatkowego w imporcie usług,
    • podstawa opodatkowania w imporcie usług,
    • usługi ciągłe w imporcie usług,
    • skutki wyroku TSUE z 18 marca 2021 r. (C895/19),
    • usunięcie 3-miesięcznego ograniczenia w odliczaniu VAT w przypadku importu usług,
    • korekty in plus i in minus – rozliczenie dla eksportu usług oraz importu usług, (SLIM VAT 2 - dodanie przepisów określających sposób ujmowania korekt in minus w przypadku importu usług),
    • rozliczanie importu i eksportu usług w JPK_VAT.
  9. Warunki dostawy towarów na fakturze:
    • znaczenie warunków dostawy w kontekście powstania obowiązku podatkowego,
    • warunki INCOTERMS.
  10. Zasady wystawiania not korygujących:
    • przyczyny uzasadniające wystawienie noty korygującej,
    • dane, które mogą być poprawione notą korygującą,
    • sposób wystawienia noty korygującej,
    • akceptacja treści noty przez sprzedawcę w przypadku fakturowania elektronicznego.
  11. Split Payment – Mechanizm Podzielonej Płatności a faktura:
    • warunki niezbędne dla zastosowania mechanizmu podzielonej płatności,
    • faktura z zapisem mechanizm podzielonej płatności w JPK_VAT,
    • dobrowolny oraz obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (Split payment),
    • faktury na kwotę przekraczającą 15 000 zł a mechanizm podzielonej płatności,
    • regulacje w zakresie doprecyzowania limitu kwoty na fakturze decydującej o obowiązkowym mechanizmie podzielonej płatności,
    • zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment,
    • dokument pro forma a mechanizm podzielonej płatności,
    • faktury zaliczkowe a Split Payment,
    • unormowania rozszerzające wyłączenie mechanizmu podzielonej płatności do wszystkich kompensat,
    • Split payment a transakcje w walucie obcej,
    • sankcje w VAT grożące za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienia faktury dla transakcji objętej obowiązkowym mechanizmem Split payment.
  12. Zasady wystawiania faktur w formie elektronicznej w tym faktury związane z obrotem międzynarodowym:
    • przepisy regulujące zasady wystawiania e-faktur,
    • faktury elektroniczne w prawie unijnym,
    • wymogi prawne, które należy spełnić przed rozpoczęciem wystawiania e-faktur,
    • bezpieczny podpis elektroniczny jako narzędzie do wystawiania e-faktur,
    • wystawianie faktur w formacie PDF,
    • zasady związane z przesyłaniem faktur elektronicznych nabywcom,
    • poprawna treść faktury elektronicznej,
    • termin wystawienia e-faktur,
    • e-faktury dokumentujące zaliczki,
    • faktura elektroniczna w zamówieniach publicznych,
    • wystawienie e-faktury a powstanie obowiązku podatkowego,
    • wystawianie faktur w formie elektronicznej w przypadku transakcji z podmiotami zagranicznymi,
    • faktury korygujące oraz duplikaty faktur elektronicznych,
    • wystawienie e-faktury po terminie,
    • symbol PKWiU lub CN na fakturach elektronicznych,
    • e-faktura a różne stawki VAT,
    • sposób przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych,
    • zasady udostępniania faktur elektronicznych organom podatkowym.
  13. Zasady przechowywania faktur:
    • okres, w którym należy przechowywać faktury,
    • sposób przechowywania faktur,
    • udostępnianie faktur organom podatkowym oraz skarbowym,
    • ostatnie zmiany.
  14. Refakturowanie, w tym refakturowanie na podmioty zagraniczne:
    • definicja refakturowania wynikająca z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT a orzecznictwo sądów administracyjnych,
    • czy i w jakich przypadkach modyfikacja ceny oraz powielenie stawki podatkowej na refakturze są właściwe?
    • refakturowanie a inne instytucje prawne zbliżone do refakturowania,
    • data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego a data wystawienia faktury – problemy w przypadku refakturowania,
    • refakturowanie (m.in. mediów, kosztów transportu, kosztów ubezpieczenia) a problematyka świadczeń kompleksowych – ważne orzecznictwo NSA i TSUE),
    • refaktura usług noclegowych – przepisy w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu usług noclegowych w celu ich dalszego refakturowania.
  15. Faktura a prawo do odliczenia:
    • moment odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia udokumentowanego fakturą papierową oraz fakturą elektroniczną,
    • błędy w treści faktur a możliwość odliczenia podatku naliczonego,
    • ograniczenia odliczenia podatku naliczonego.
  16. Regulacje karne dotyczące faktur:
    • faktury wadliwe i nierzetelne,
    • sankcje karne (kara pozbawienia wolności) w zakresie tzw. „faktur pustych”.
  17. Panel dyskusyjny – pytania, odpowiedzi, dyskusja, konsultacje.

Cena i Faktura

Cena: 499zł + 23% VAT za uczestnika

Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.

Cena zawiera

  • Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
  • Autorskie materiały szkoleniowe
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia

Faktura

  • Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
  • Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.

Proces organizacji szkolenia

  • Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
  • Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
  • Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
  • dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
  • wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
  • Po szkoleniu zostaje wysyłana:
  • faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
  • certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach

Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.

Certyfikat uczestnictwa zawiera:

  • Ilość godzin szkolenia
  • Imię i nazwisko uczestnika
  • Datę szkolenia
  • Temat szkolenia
  • Numer certyfikatu
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
avatar checked-mark

Piotr Paszek

Doradca podatkowy, Prawnik

Doradca podatkowy, prawnik, Dyrektor Departamentu Podatków Pośrednich w międzynarodowej firmie doradczej. Specjalizuje się w zakresie podatku akcyzow…
Doradca podatkowy, prawnik, Dyrektor Departamentu Podatków Pośrednich w międzynarodowej firmie doradczej. Specjalizuje się w zakresie podatku akcyzowego i podatku VAT a także prawa energetycznego. Posiada bogate doświadczenie w zakresie doradztwa podatkowego dla przedsiębiorstw z różnorodnych branż, autor publikacji dotyczących między innymi podatku VAT jak również podatku akcyzowego, odniósł wiele sukcesów reprezentując przedsiębiorców w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi, doświadczony wykładowca tematyki podatkowej ze szczególnym uwzględnieniem podatku akcyzowego oraz podatku VAT, rekomendowany doradca w zakresie podatku akcyzowego – w oparciu o ranking Rzeczpospolitej z 29 kwietnia 2020 r.
Zobacz pełny opis Schowaj pełny opis

Nie realizujemy szkolenia z tej tematyki w chwili obecnej.

Jeżeli interesuje Cię ten temat daj nam znać, a my wyślemy Ci przypomnienie gdy szkolenie z tej tematyki ponownie znajdzie się w naszej ofercie!

Data i godzina szkolenia

  • Online
  • 25 stycznia 2024 r.
  • 10:00 - 14:00

Co oferujemy?

  • Płatność do 14 dni po szkoleniu
  • Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
  • Dostęp do szkolenia online
  • 48h dostęp do nagrania po szkoleniu
  • Profesjonalnie przygotowane szkolenie
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Autorskie materiały szkoleniowe

Wioletta Konieczka

Menedżer ds. Szkoleń

Numer telefonu
531 304 098

Zapisz się i bądź na bieżąco

Wypełnij formularz, aby być na bieżąco z nowościami z zakresu interesującej Cię branży.