Fakturowanie ze szczególnym uwzględnieniem faktur w obrocie międzynarodowym w 2024 r., KSeF w obrocie międzynarodowym

  1. Informacje wstępne:
    1. zakres regulacji dotyczących fakturowania w ustawie o VAT,
    2. aktualne zasady rozliczania korekt,
    3. przepisy unijne w zakresie wystawiania faktur,
    4. przepisy wykonawcze,
    5. zmiany wynikające z tzw. pakietu KSeF.
  2. Dokumentowanie podstawy opodatkowania na fakturze:
    1. pojęcie zapłaty,
    2. czynności krajowe i międzynarodowe podlegające fakturowaniu,
    3. czynności nieodpłatne w obrocie międzynarodowym,
    4. wymiana barterowa,
    5. dotacje opodatkowane podatkiem VAT,
    6. opakowania zwrotne,
    7. podstawa opodatkowania a koszty dodatkowe transakcji,
    8. podstawa opodatkowania w przypadku transakcji rozliczanych z odwrotnym obciążeniem,
    9. sposoby przenoszenia kosztów i sposób ich dokumentowania.
  3. Ogólne reguły dotyczące wystawiania faktur:
    1. katalog transakcji, które powinny być udokumentowane fakturą,
    2. przypadki, gdy wystawienie faktury nie jest konieczne,
    3. przypadki wystawiania faktur na żądanie,
    4. przypadki, w których fakturę wystawia podmiot niebędący sprzedawcą,
    5. poprawna treść faktury,
    6. terminy wystawienia faktury (wydłużenie terminu na wystawienie faktury przed świadczeniem lub zaliczką do 60 dni),
    7. obowiązek podatkowy a faktura (data sprzedaży a data wystawienia faktury),
    8. wystawianie faktury przed dokonaniem sprzedaży,
    9. konsekwencje przedwczesnego i spóźnionego wystawiania faktur,
    10. fakturowanie zaliczek częściowych oraz całościowych,
    11. wystawienie faktury końcowej rozliczającej zaliczkę,
    12. pojęcie pustej faktury,
    13. faktury czy dokumenty wewnętrzne – studium przypadku,
    14. faktury uproszczone – przypadki stosowania, zasady wystawiania,
    15. kursy przeliczeniowe stosowane dla walut obcych (możliwość zastosowania wspólnego kursu walut dla rozliczeń VAT i podatku dochodowego),
    16. duplikaty i zmiany wprowadzone w ostatnim czasie.
  4. Faktury korygujące z uwzględnieniem najnowszych zmian:
    1. anulowanie faktury,
    2. tzw. korekta do zera,
    3. zasady i przyczyny wystawiania faktur korygujących,
    4. możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej,
    5. termin wystawienia faktur korygujących,
    6. korekty in plus i in minus,
    7. potwierdzenia odbioru faktury korygującej – czy nadal potrzebne?
    8. SLIM VAT – regulacje obowiązujące w zakresie konieczności posiadania uzgodnień warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla faktur korygujących,
    9. moment ujęcia korekty obrotu w JPK,
    10. korekty bieżące i wsteczne,
    11. SLIM VAT 3 – wprowadzenie zasady przeliczania kursu walut dla faktur korygujących in minus z faktury pierwotnej,
    12. aktualne regulacje w zakresie reguł korekty in plus (korekta wsteczna lub bieżąca w zależności od przyczyn korekty),
    13. zasady ujmowania faktur korygujących po stronie nabywcy („oderwanie” obowiązku dokonania korekty od faktu otrzymania faktury korygującej),
    14. usuniecie obowiązku umieszczania oznaczenia „faktura korygująca”, „duplikat” oraz przyczyny korekty.
  5. Fakturowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (WDT):
    1. definicja WDT,
    2. miejsce dostawy,
    3. moment powstania obowiązku podatkowego,
    4. zaliczki na poczet WDT (zasady postępowania),
    5. podstawa opodatkowania WDT,
    6. warunki stosowania 0% stawki VAT,
    7. dokumentowanie WDT – krajowe oraz unijne zasady dokumentowania,
    8. szczególne przypadki WDT,
    9. korekty in plus i in minus w zakresie WDT – zasady rozliczania po ostatnich zmianach,
    10. rozliczenie WDT w JPK_VAT.
  6. Faktura dla wewnątrzwspólnotowego nabycie towarów (WNT):
    1. pojęcie WNT,
    2. miejsce dokonania dostawy,
    3. obowiązek podatkowy – znaczenie daty wystawienia faktury,
    4. reguły rozliczania zaliczek na poczet WNT,
    5. podstawa opodatkowania w WNT,
    6. przemieszczenie towarów własnych jako WNT,
    7. kurs po jakim należy przeliczać należności wyrażone w walucie obcej,
    8. korekty in minus i in plus w zakresie WNT:
      1. zasady rozliczania
      2. usunięcie 3-miesięcznego ograniczenia w odliczaniu VAT – SLIM VAT 2,
      3. SLIM VAT 3 – dodanie przepisów uwzględniających wyrok TSUE,
    9. rozliczenie WNT w JPK_VAT.
  7. Fakturowanie eksport towarów:
    1. definicja eksportu towarów,
    2. eksport bezpośredni i pośredni,
    3. obowiązek podatkowy,
    4. zaliczki w eksporcie,
    5. podstawa opodatkowania,
    6. dokumentowanie prawa do stawki 0% VAT w eksporcie bezpośrednim i pośrednim,
    7. rozliczanie eksportu towarów.
  8. Faktura dla import i eksport usług:
    1. pojęcie importu i eksportu usługi,
    2. omówienie definicji podatnika stosowanej na potrzeby importu usług,
    3. miejsce świadczenia usług transgranicznych – reguły ogólne,
    4. szczególne przypadki określania miejsca świadczenia,
    5. zasady powstawania obowiązku podatkowego w imporcie usług,
    6. podstawa opodatkowania w imporcie usług,
    7. usługi ciągłe w imporcie usług,
    8. skutki wyroku TSUE z 18 marca 2021 r. (C895/19),
    9. usunięcie 3-miesięcznego ograniczenia w odliczaniu VAT w przypadku importu usług,
    10. korekty in plus i in minus – rozliczenie dla eksportu usług oraz importu usług, (SLIM VAT 2 - dodanie przepisów określających sposób ujmowania korekt in minus w przypadku importu usług),
    11. rozliczanie importu i eksportu usług w JPK_VAT.
  9. Warunki dostawy towarów na fakturze:
    1. znaczenie warunków dostawy w kontekście powstania obowiązku podatkowego,
    2. warunki INCOTERMS.
  10. Zasady wystawiania not korygujących:
    1. przyczyny uzasadniające wystawienie noty korygującej,
    2. dane, które mogą być poprawione notą korygującą,
    3. sposób wystawienia noty korygującej,
    4. akceptacja treści noty przez sprzedawcę w przypadku fakturowania elektronicznego.
  11. Split Payment – Mechanizm Podzielonej Płatności a faktura:
    1. warunki niezbędne dla zastosowania mechanizmu podzielonej płatności,
    2. faktura z zapisem mechanizm podzielonej płatności w JPK_VAT,
    3. dobrowolny oraz obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (Split payment),
    4. faktury na kwotę przekraczającą 15 000 zł a mechanizm podzielonej płatności,
    5. regulacje w zakresie doprecyzowania limitu kwoty na fakturze decydującej o obowiązkowym mechanizmie podzielonej płatności,
    6. zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment,
    7. dokument pro forma a mechanizm podzielonej płatności,
    8. faktury zaliczkowe a Split Payment,
    9. unormowania rozszerzające wyłączenie mechanizmu podzielonej płatności do wszystkich kompensat,
    10. Split payment a transakcje w walucie obcej,
    11. sankcje w VAT grożące za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienia faktury dla transakcji objętej obowiązkowym mechanizmem Split payment.
  12. Zasady wystawiania faktur w formie elektronicznej w tym faktury związane z obrotem międzynarodowym:
    1. przepisy regulujące zasady wystawiania e-faktur,
    2. faktury elektroniczne w prawie unijnym,
    3. wymogi prawne, które należy spełnić przed rozpoczęciem wystawiania e-faktur,
    4. bezpieczny podpis elektroniczny jako narzędzie do wystawiania e-faktur,
    5. wystawianie faktur w formacie PDF,
    6. zasady związane z przesyłaniem faktur elektronicznych nabywcom,
    7. poprawna treść faktury elektronicznej,
    8. termin wystawienia e-faktur,
    9. e-faktury dokumentujące zaliczki,
    10. faktura elektroniczna w zamówieniach publicznych,
    11. wystawienie e-faktury a powstanie obowiązku podatkowego,
    12. wystawianie faktur w formie elektronicznej w przypadku transakcji z podmiotami zagranicznymi,
    13. faktury korygujące oraz duplikaty faktur elektronicznych,
    14. wystawienie e-faktury po terminie,
    15. symbol PKWiU lub CN na fakturach elektronicznych,
    16. e-faktura a różne stawki VAT,
    17. sposób przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych,
    18. zasady udostępniania faktur elektronicznych organom podatkowym.
  13. Zasady przechowywania faktur:
    1. okres, w którym należy przechowywać faktury,
    2. sposób przechowywania faktur,
    3. udostępnianie faktur organom podatkowym oraz skarbowym,
    4. ostatnie zmiany.
  14. Refakturowanie, w tym refakturowanie na podmioty zagraniczne:
    1. definicja refakturowania wynikająca z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT a orzecznictwo sądów administracyjnych,
    2. czy i w jakich przypadkach modyfikacja ceny oraz powielenie stawki podatkowej na refakturze są właściwe?
    3. refakturowanie a inne instytucje prawne zbliżone do refakturowania,
    4. data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego a data wystawienia faktury – problemy w przypadku refakturowania,
    5. refakturowanie (m.in. mediów, kosztów transportu, kosztów ubezpieczenia) a problematyka świadczeń kompleksowych – ważne orzecznictwo NSA i TSUE),
    6. refaktura usług noclegowych – przepisy w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu usług noclegowych w celu ich dalszego refakturowania.
  15. Faktura a prawo do odliczenia:
    1. moment odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia udokumentowanego fakturą papierową oraz fakturą elektroniczną,
    2. błędy w treści faktur a możliwość odliczenia podatku naliczonego,
    3. ograniczenia odliczenia podatku naliczonego.
  16. Krajowy System e-Faktur w zakresie sprzedaży zagranicznej:
    1. zasady wystawiania faktur w KSeF dla WDT, eksportu towarów, eksportu usług,
    2. sposoby przekazywania podmiotom zagranicznym faktur wystawionych w KSeF,
    3. sytuacje szczególne, przypadki problematyczne, możliwe rozwiązania.
  17. Regulacje karne dotyczące faktur:
    1. faktury wadliwe i nierzetelne,
    2. sankcje karne (kara pozbawienia wolności) w zakresie tzw. „faktur pustych”.
  18. Panel dyskusyjny – pytania, odpowiedzi, dyskusja, konsultacje.

Cena i Faktura

Cena: 590zł + 23% VAT za uczestnika

Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.

Cena zawiera

  • Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
  • Autorskie materiały szkoleniowe
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia

Faktura

  • Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
  • Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.

Proces organizacji szkolenia

  • Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
  • Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
  • Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
  • dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
  • wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
  • Po szkoleniu zostaje wysyłana:
  • faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
  • certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach

Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.

Certyfikat uczestnictwa zawiera:

  • Ilość godzin szkolenia
  • Imię i nazwisko uczestnika
  • Datę szkolenia
  • Temat szkolenia
  • Numer certyfikatu
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
avatar checked-mark

Piotr Paszek

Doradca podatkowy, Prawnik

Doradca podatkowy, prawnik, Dyrektor Departamentu Podatków Pośrednich w międzynarodowej firmie doradczej. Specjalizuje się w zakresie podatku akcyzow…
Doradca podatkowy, prawnik, Dyrektor Departamentu Podatków Pośrednich w międzynarodowej firmie doradczej. Specjalizuje się w zakresie podatku akcyzowego i podatku VAT a także prawa energetycznego. Posiada bogate doświadczenie w zakresie doradztwa podatkowego dla przedsiębiorstw z różnorodnych branż, autor publikacji dotyczących między innymi podatku VAT jak również podatku akcyzowego, odniósł wiele sukcesów reprezentując przedsiębiorców w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi, doświadczony wykładowca tematyki podatkowej ze szczególnym uwzględnieniem podatku akcyzowego oraz podatku VAT, rekomendowany doradca w zakresie podatku akcyzowego – w oparciu o ranking Rzeczpospolitej z 29 kwietnia 2020 r.
Zobacz pełny opis Schowaj pełny opis

Nie realizujemy szkolenia z tej tematyki w chwili obecnej.

Jeżeli interesuje Cię ten temat daj nam znać, a my wyślemy Ci przypomnienie gdy szkolenie z tej tematyki ponownie znajdzie się w naszej ofercie!

Data i godzina szkolenia

  • Online
  • 10 kwietnia 2024 r.
  • 10:00 - 15:00

Co oferujemy?

  • Płatność do 14 dni po szkoleniu
  • Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
  • Dostęp do szkolenia online
  • 48h dostęp do nagrania po szkoleniu
  • Profesjonalnie przygotowane szkolenie
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Autorskie materiały szkoleniowe

Wioletta Konieczka

Menedżer ds. Szkoleń

Numer telefonu
531 304 098