Nowe obowiązki pracodawcy w zakresie teczek osobowych pracowników po zmianach w 2023 roku: szczegółowa informacja o warunkach zatrudnienia oraz akta osobowe, część E akt osobowych

1. Jakich dokumentów/danych może żądać pracodawca od kandydata do pracy:

  • Zakres danych i informacji, których podania można wymagać w takim kwestionariuszu (stanowiska UODO i ministerstwa pracy),
  • Zmiana katalogu danych osobowych, jakich pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o pracę oraz od pracownika.
  • Nowy obowiązek oceny przez pracodawców, czy wszystkie z gromadzonych danych konieczne są do celu, jakim jest zatrudnienie osoby na określonym stanowisku.
  • Zgoda na przetwarzanie innych danych osobowych, brak zgody lub jej wycofanie, a konsekwencje dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub pracownika.
  • Informowanie kandydatów do pracy i pracowników o przetwarzaniu ich danych osobowych
  • Kiedy pracodawca może zatrudnić pracownika bez konieczności przeprowadzenie badań profilaktycznych
  • Badania wstępne profilaktyczne można skierować przed podpisaniem umowy o pracę czy po
  • Szkolenie wstępne ogólne bhp a podpisanie umowy, kiedy należy je przeprowadzić
  • Sytuacje, w których można przyjąć do pracy pracownika bez przeprowadzania wstępnych badań profilaktycznych – rodzaj i postać dokumentów, jakie należy w związku z tym zgromadzić,
  • Jak należy przechowywać dokumentację rekrutacyjną i kto ma do niej dostęp?
  • Co zrobić z dokumentacją rekrutacyjną kandydata zatrudnionego do pracy, a co z pozostałymi?
  • Czy można przechowywać CV w części a akt osobowych pracownika?
  • Co zrobić w CV nadesłanymi pocztą lub przez e-mail jeżeli zakład nie prowadzi rekrutacji na wolne stanowiska pracy?

2. Dane i dokumenty pozyskiwane od pracownika:

  • Zakres danych, których pracodawca może żądać na potrzeby realizowania stosunku pracy z uwzględnieniem:
  • Jakie dane może zawierać kwestionariusz danych osobowych pracownika,
  • Poprawne konstruowanie umowy o pracę, w tym kwestia imienia i nazwiska osoby zastępowanej w umowie na zastępstwo (stanowisko MRPiPS i UODO),
  • Ograniczenie danych osobowych przetwarzanych przez pracodawcę o pracowniku – nowelizacja kp,
  • Konieczność modyfikacji kwestionariuszy osobowych, ofert pracy, informacji o naborach itp.
  • Zbieranie od pracowników dodatkowych danych osobowych za zgodą – uwaga na zasady konkretności i jednoznaczności zgody!
  • Wzory zgód udzielanych przez pracowników na przetwarzanie danych związanych z: numerem telefonu, zdjęciem na potrzeby identyfikatora, prywatnym adresem email itd.
  • Czy można odbierać od pracownika dane, czy jest on niepełnosprawny?
  • Jakie dane pracodawca może legalnie zgłosić do ZUS, co wypełniać w ZUS ZUA?

3. Wybór formy prowadzenia dokumentacji pracowniczej w tym akt osobowych papierowa czy elektroniczna – najważniejsze zagadnienia praktyczne:

  • Akta osobowe – czy można prowadzić jednocześnie w formie papierowej i elektronicznej
  • Kiedy i jaka dokumentację pracowniczą może pracodawca prowadzić jednocześnie w formie papierowej i elektronicznej,
  • Obowiązki pracodawcy w przypadku zmiany prowadzenia dokumentacji pracowniczej z papierowej na elektroniczną lub odwrotnie, obowiązek informacyjny i termin realizacji
  • Zasady postępowania w przypadku nieterminowego odbioru dokumentacji pracowniczej
  • Obowiązek informacyjny pracodawcy w stosunku do pracowników i byłych pracowników w przypadku zmiany formy prowadzenia akt osobowych
  • W jakim terminie pracownicy i byli pracownicy, mogą odebrać dokumentację (akta osobowe) prowadzone w wersji przed zmianą
  • Digitalizacja dokumentacji pracowniczej i przechowywanie metadanych,

4. Dokumenty przechowywane w części A i B akt osobowych – nowe dokumenty w części E:

  • Czy w części a akt osobowych przechowujemy świadectwa pracy z poprzednich okresów zatrudnienia pracownika
  • Świadectwa pracy dostarczone w trakcie zatrudnienia przechowujemy w części a czy b akt osobowych pracownika
  • Czy jest obowiązek przechowywania dokumentacji dotyczącej świadczenia pracy zdalnej w aktach osobowych
  • Polecenie pracodawcy pracy zdalnej – w aktach osobowych
  • Wniosek pracownika o świadczenie pracy zdalnej w aktach osobowych
  • Czy dokumenty płacowe przechowujemy w aktach osobowych
  • Dokumentacja komornicza w aktach osobowych pracownika czy oddzielnie
  • Czy katalog dokumentów w części a i b jest katalogiem zamkniętym
  • Dokumenty i dane gromadzone się na potrzeby ustalenia kwoty wolnej od potrąceń (stanowisko UODO) oraz zasady i miejsce przechowywania dokumentów zebranych w związku z potraceniami komorniczymi (stanowisko MRPiPS),
  • Dokumenty związane z korzystaniem przez pracowników z uprawnień rodzicielskich, w tym zasady przechowywania oświadczeń związanych z korzystaniem z uprawnień rodzicielskich oraz wniosków o wolne z tytułu wychowywania dziecka w wieku do lat 14 i etap zatrudnienia, na którym należy je pozyskiwać od pracowników
  • Jak często pracownik winien składać oświadczenie o udzielenie opieki nad dzieckiem do lat 14, wniosek przechowujemy w aktach osobowych czy pod ewidencją czasu pracy
  • Wniosek o wyrażenie lub niewyrażenie zgody na pracę w godzinach nadliczbowych osób wychowujących dziecko do 4 roku życia w aktach czy pod ewidencją czasu pracy
  • Gdzie należy przechowywać deklaracje ZUS oraz dokumenty podatkowe (stanowisko MRPiPS),
  • Dokumentacja zasiłkowa oraz zwolnienia lekarskie/dokumenty potwierdzające odbycie kwarantanny lub izolacji (okres ich przechowywania),
  • Gdzie należy przechowywać dokumentację PPK i jaki jest okres przechowywania.

5. Dokumenty gromadzone w części c akt osobowych, ze szczególnym omówieniem świadectwa pracy, w tym:

  • Jaka dokumentację należy przechowywać w aktach osobowych w związku z ustaniem zatrudnienia pracownika,
  • Dokumenty gromadzone w związku z obowiązkiem wydania świadectwa pracy (wnioski o sprostowanie świadectwa pracy, wnioski o uzupełnienie świadectwa pracy, potwierdzenie wysłania świadectwa pracy pocztą),
  • Gdzie przechowujemy informację dotyczącą długości przechowywania akt osobowych pracownika po ustaniu stosunku pracy
  • Czy jest obowiązek przechowywania informacji dotyczącej niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego pomiędzy rozwiązaniem a nawiązaniem stosunku pracy z tym samym pracodawcą
  • Dane, które mogą być podawane w świadectwie pracy oraz zasady wydawania świadectwa pracy,
  • Zasady prostowania świadectwa pracy (m.in. Zasady postępowania z kopią nowego i kopią starego świadectwa pracy, dokumenty tworzone w przypadku częściowego uznania wniosku byłego pracownika o sprostowanie świadectwa pracy),

6. Zasady gromadzenia dokumentów w części d akt osobowych (stanowisko MRPiPS), w tym:

  • Zasady układania dokumentów, w przypadku gdy pracownik zostanie ukarany więcej niż jedną karą porządkową,
  • Zasady usuwania dokumentów z części d akt osobowych (stanowisko MRPiPS),
  • Czy należy kolejno numerować pod części D1,D2 – obowiązek czy dobrowolność pracodawcy

7. Nowa część E akt osobowych:

  • Jakie dokumenty należy przechowywać w części E?
  • Czy zawsze mamy obowiązek tworzyć 5 – częściowe akta osobowe?

8. Zakres dokumentów wchodzących w skład pozostałej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, w szczególności:

  • Zakres dokumentów wchodzących w skład dokumentacji dotyczącej ewidencjonowania czasu pracy,
  • Wnioski pracownika o udzielenie dni wolnych – z jakiego tytułu
  • Gdzie przechowujemy wnioski o udzielenie urlopu okolicznościowego
  • Jakie dokumenty dotyczące czasu pracy teraz przechowujemy pod ewidencją czasu pracy, a nie w aktach osobowych
  • Czy listy obecności przechowujemy pod ewidencją czasu pracy
  • Grafiki, harmonogramy czasu pracy – gdzie i jak długo przechowujemy stanowisko MRPiPS
  • Ewidencja czasu pracy miesięczna czy roczna – stanowisko MRPiPS

9. Szczegółowa informacja o warunkach zatrudnienia:

  • O jakich dodatkowych informacjach należy poinformować pracownika i co powinno się znaleźć w nowej informacji o warunkach zatrudnienia?
  • Czy dla wszystkich pracowników można stworzyć jeden wzór informacji o warunkach zatrudnienia?
  • Czy wszyscy pracownicy powinni otrzymać informację do warunków zatrudnienia w nowej wersji?
  • Czy informacje o warunkach zatrudnienia należy przekazać w formie papierowej, czy elektronicznej i na jakich zasadach?
  • Czy w informacji do umowy można podać zapisy regulaminu tylko w postaci podstawy prawnej?
  • Czy w informacji dodatkowej należy wskazać wszystkie składniki wynagrodzenia, czy można odesłać pracownika do zapisów regulaminu wynagradzania?

10. Okres przechowywania dokumentacji pracowniczej w zależności od daty nawiązania stosunku pracy, w tym:

  • Przypadki, gdy dany pracownik będzie miał dwa komplety dokumentacji pracowniczej z różnymi okresami jej przechowywania,
  • Jakie dokumenty są umieszczane w „starych” i „nowych” aktach osobowych w przypadku pracowników, których dokumentacja pracownicza podlega dwóm okresom przechowywania zgodnie ze stanowiskiem MRPiPS,

Cena i Faktura

Cena: 440zł + 23% VAT za uczestnika

Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.

Cena zawiera

  • Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
  • Autorskie materiały szkoleniowe
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia

Faktura

  • Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
  • Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.

Proces organizacji szkolenia

  • Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
  • Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
  • Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
  • dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
  • wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
  • Po szkoleniu zostaje wysyłana:
  • faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
  • certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach

Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.

Certyfikat uczestnictwa zawiera:

  • Ilość godzin szkolenia
  • Imię i nazwisko uczestnika
  • Datę szkolenia
  • Temat szkolenia
  • Numer certyfikatu
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu

Grażyna Marszałek

Wykład ciekawy, podstawowe informacje uzyskałam. Troszkę za szybko zmiana slajdów nie mogłam przeczytać co się znajduje w treści. Wykładowca bardzo kompetentny zrozumiale i treściwie przekazuje informacje. Bardzo komunikatywna i cierpliwa osoba. Dziękuję serdecznie za odpowiedzi.

Magdalena Drożdż

Wiceprzewodnicząca Zarządu

Szkolenie bardzo pomocne, zdobyta wiedza będzie niezwykle cenna w naszej pracy. Pani Kalina podczas szkolenia odpowiadała na nasze pytania dzięki temu rozwiała nasze wątpliwości.

Małgorzata Maniak

specjalista ds kadr i płac

Szkolenie merytoryczne, prowadzenie szkolenia w sposób profesjonalny, jestem bardzo zadowolona

Beata Kostrzewa

Specjalista ds.kadr

Przekaz merytoryczny bardzo dobry, przystępny sposób przekazu. Sposób prowadzenia szkolenia bardzo mi odpowiadał a przy tym równoległe śledzenie czatu oraz czytanie i odpowiadanie na pytania. Pierwszy raz uczestniczyłam w szkoleniu na Państwa platformie. Pani Kalina Kaczmarek prowadziła szkolenie bardzo profesjonalnie i wykorzystała czas na wszystkie nasze pytania.

ANETA FERDYN

kadrowa

szkolenie prowadzone zrozumiale , profesjonalnie z wyjaśnieniami

Edyta Ścibisz

handlowiec

Pani Kaliny słuchało się bardzo przyjemnie , odpowiadała rzeczowo ,fachowo wiedziała o czym mówi Bardzo chętnie zapisałabym się na kolejne szkolenie prowadzone przez P.Kalinę

Jolanta Pluskota

Prezes Zarządu - Główna Księgowa

Dla mnie SUPER. Ogromna wiedza i bardzo przystępny sposób przekazu. Podziwiam umiejętność prowadzenia szkolenia i równoległego śledzenia czatu oraz czytania i odpowiadania na pytania, co nie wytrącało Pani Kaliny z wątku. Pierwszy raz uczestniczyłam w szkoleniu na Państwa platformie i zaczęłam z "wysokiego C" - z pewnością będę śledzić Państwa propozycje i uczestniczyć w kolejnych wydarzeniach. Moja ocena Pani Kaliny Kaczmarek to: profesjonalna, rzeczowa, merytoryczna, a jednocześnie przystępna, odpowiedziała na wszystkie zadane pytania, to był bardzo dobrze wykorzystany czas.

Jadwiga

księgowa

Szkolenie bardzo merytoryczne,

Mirella Tałaj-Czernych

dyrektor

Szkolenie przeprowadzone w sposób profesjonalny. Język dostosowany do słuchaczy. Wartościowe szkolenie. Dziękuję.

Mirella Tałaj-Czernych

dyrektor

Szkolenie przeprowadzone w sposób profesjonalny. Język dostosowany do słuchaczy. Wartościowe szkolenie. Dziękuję.

Mirella Tałaj-Czernych

dyrektor

Szkolenie przeprowadzone w sposób profesjonalny. Język dostosowany do słuchaczy. Wartościowe szkolenie. Dziękuję.

Iwona Czapczuk

Koordynator

Szkolenie na wysokim poziomie, bardzo dobry przekaz informacji

Ewa Noga

referent

Szkolenie bardzo przydatne, zwłaszcza dla osoby stawiającej pierwsze kroki w równoważnym czasie pracy. Wiedza przekazywana w sposób jasny i klarowny :)

Grażyna Marszałek

dyrektor domu Opieki

Szkolenie ciekawe, poruszane bardzo aktualne i praktyczne tematy. Sposób prowadzenia szkolenia interesujący, zrozumiały oraz kompetentny. Możliwość zadawania pytań wzmacnia zainteresowanie słuchających. Bardzo dziękuję za szkolenie. Miła i dobra atmosfera bez pośpiechu. Będę polecać. Dziękuję

Katarzyna Lasocka

Specjalista ds Kadr i Płac

Bardzo dobrze prowadzony wykład. Logicznie, w prosty sposób ale kompetentnie.

avatar checked-mark

Kalina Kaczmarek

Ekspert prawa pracy

4.5 120 opinii

Ekspert prawa pracy z 17-letnim doświadczeniem; prowadzi działalność konsultingowo - szkoleniową w zakresie „twardego HR”. W latach 2001-2018 była pr…
Ekspert prawa pracy z 17-letnim doświadczeniem; prowadzi działalność konsultingowo - szkoleniową w zakresie „twardego HR”. W latach 2001-2018 była pracownikiem Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku, na stanowiskach inspektora pracy, a następnie starszego inspektora pracy. Doświadczony trener współpracujący z firmami szkoleniowymi specjalizuje się w problematyce prawnej ochronie pracy, doradca i stały współpracownik wielu przedsiębiorstw i instytucji.
Zobacz pełny opis Schowaj pełny opis

Nie realizujemy szkolenia z tej tematyki w chwili obecnej.

Jeżeli interesuje Cię ten temat daj nam znać, a my wyślemy Ci przypomnienie gdy szkolenie z tej tematyki ponownie znajdzie się w naszej ofercie!

Data i godzina szkolenia

  • Online
  • 14 listopada 2023 r.
  • 10:00 - 14:00

Co oferujemy?

  • Płatność do 14 dni po szkoleniu
  • Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
  • Dostęp do szkolenia online
  • 48h dostęp do nagrania po szkoleniu
  • Profesjonalnie przygotowane szkolenie
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Autorskie materiały szkoleniowe

Wioletta Konieczka

Menedżer ds. Szkoleń

Numer telefonu
531 304 098

Zapisz się i bądź na bieżąco

Wypełnij formularz, aby być na bieżąco z nowościami z zakresu interesującej Cię branży.