Kompendium wiedzy kadrowego 2023/2024 - Akta osobowe, Umowy o pracę, Czas pracy, Urlopy wypoczynkowe, Świadectwa pracy, Dyrektywa work-life-balance

  1. Akta osobowe – zmiany w 2023 roku:
    • Nowość – nowa część E akt osobowych obejmująca, dokumentację związaną z kontrolą trzeźwości
    • Zmiana katalogu danych osobowych, jakich pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o pracę oraz od pracownika.
    • Nowe dokumenty związane z pracą zdalną oraz korzystaniem z uprawnień, które wynikają z dyrektywy dotyczącej przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy (dyrektywa Nr 2019/1152) oraz dyrektywy dotyczącej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów (dyrektywa Nr 2019/1158).
    • Nowy obowiązek oceny przez pracodawców, czy wszystkie z gromadzonych danych konieczne są do celu, jakim jest zatrudnienie osoby na określonym stanowisku.
    • Zgoda na przetwarzanie innych danych osobowych, brak zgody lub jej wycofanie, a konsekwencje dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub pracownika.
    • Czy w poszczególnych częściach akt osobowych przechowywane są tylko takie dokumenty, jakie są wskazane w rozporządzeniu ministra rodzony, pracy i polityki społecznej w sprawie dokumentacji pracowniczej?
    • Czy w aktach osobowych pracownika, prowadzonych w postaci papierowej, przechowuje się wyłącznie odpisy lub kopie dokumentów przedłożonych przez osobę ubiegającą się o zatrudnienie, lub pracownika, poświadczoną za zgodność z oryginałem przez pracodawcę lub osobę upoważnioną przez pracodawcę?
    • Czy dokumenty znajdujące się w części d akt osobowych pracownika przechowuje się w częściach dotyczących danej kary, którym przyporządkowuje się odpowiednio numery D1, D2 i kolejne?
    • Czy w części c akt osobowych znajdują się wyłącznie oświadczenia i dokumenty związane z rozwiązaniem albo wygaśnięciem stosunku pracy?
    • W której części akt osobowych należy przechowywać – dokumenty dotyczące wykonywania pracy zdalnej wraz z raportami
    • Czy świadectwa pracy z poprzednich okresów zgodnie z nowym rozporządzeniem przechowujemy w aktach osobowych, a jak tak to, w jakich częściach i od czego jest to uzależnione
    • Do której części akt osobowych wkładamy świadectwa pracy dostarczone przez pracownika, a nie kandydata
    • Dokumenty związane z korzystaniem przez pracowników z uprawnień rodzicielskich, w tym zasady przechowywania oświadczeń związanych z korzystaniem z uprawnień rodzicielskich oraz wniosków o wolne z tytułu wychowywania dziecka w wieku do lat 14 i etap zatrudnienia, na którym należy je pozyskiwać od pracowników
    • Jak często pracownik winien składać oświadczenie o udzielenie opieki nad dzieckiem do lat 14, wniosek przechowujemy w aktach osobowych czy pod ewidencją czasu pracy
    • Wniosek o wyrażenie lub niewyrażenie zgody na pracę w godzinach nadliczbowych osób wychowujących dziecko do 4 roku życia w aktach czy pod ewidencją czasu pracy
    • Gdzie należy przechowywać deklaracji ZUS oraz dokumentów podatkowych (stanowisko MRPiPS),
    • Dokumentacja zasiłkowa oraz zwolnienia lekarskie/dokumenty potwierdzające odbycie kwarantanny lub izolacji (okres ich przechowywania),
    • Gdzie należy przechowywać dokumentację PPK i jaki jest okres przechowywania.
    • Gdzie przechowujemy informację dotyczącą długości przechowywania akt osobowych pracownika po ustaniu stosunku pracy
    • Czy jest obowiązek przechowywania informacji dotyczącej niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego pomiędzy rozwiązaniem a nawiązaniem stosunku pracy z tym samym pracodawcą
    • Dokumenty związane z PPK w aktach osobowych czy osobno
    • Jak często należy aktualizować oświadczenia dotyczące ulg zgodnie z Polskim Ładem
    • Kiedy mamy obowiązek przekazać pracownikowi pit -2
    • Jak długo jest ważne złożone przez pracownika  oświadczenie pit-2
    • Oświadczenie pit – 2 składa pracownik czy kandydat na pracownika
    • Stanowisko ministerstwa w sprawie przechowywania  pit w aktach osobowych
    • Dane, które mogą być podawane w świadectwie pracy oraz zasady wydawania świadectwa pracy
    • Zasady prostowania świadectwa pracy (m.in. Zasady postępowania z kopią nowego i kopią starego świadectwa pracy, dokumenty tworzone w przypadku częściowego uznania wniosku byłego pracownika o sprostowanie świadectwa pracy),
    • Przypadki, gdy dany pracownik będzie miał dwa komplety dokumentacji pracowniczej z różnymi okresami jej przechowywania,
    • Jakie dokumenty są umieszczane w „starych” i „nowych” aktach osobowych w przypadku pracowników, których dokumentacja pracownicza podlega dwóm okresom przechowywania zgodnie ze stanowiskiem MRPiPS,
  2. Umowy o pracę – jak nie popełniać błędów:
    • Ile można zawrzeć umów na okres próbny z tym samym pracownikiem
    • Umowy na czas określony – jakie wchodzą do limitu 3 i 33, a jakie nie i dlaczego
    • Czy musimy zgłaszać umowy na czas określony do PIP i dlaczego
    • Czy przedłużenie umowy do dnia urlopu też wliczamy do limitu 3 i 33
    • Poprawne konstruowanie umowy o pracę, w tym kwestia imienia i nazwiska osoby zastępowanej w umowie na zastępstwo (stanowisko MRPiPS i UODO),
    • Treść umowy o pracę – co powinna zawierać umowa o pracę najważniejsze elementy
    • Jakie skutki zawarcia umowy o prace przy brakach formalnych
    • Kiedy pracownik powinien otrzymać umowę o pracę
    • Zmiany zawierania umów na czas określony – jak liczymy okresy trwania umowy i ilość zawartych umów
    • Kiedy wpisać obiektywne przyczyny zawarcia umowy o pracę i jak to prawidłowo zrobić
    • Jak ma wyglądać zgłoszenie do PIP umowy na czas określony zawartej powyżej 33 miesięcy – z obiektywnymi przyczynami
    • Kiedy pracownik musi podpisać umowę o pracę i czy może być to już po dniu zawarcia umowy.
    • Jak prawidłowo określić datę sporządzenia umowy, zawarcia umowy, termin rozpoczęcia pracy i jaka ma być data przy podpisie pracownika – czy wszystkie daty są konieczne
    • Jak prawidłowo wskazać miejsce wykonywania pracy przez pracownika, aby nie narazić się na odpowiedzialność przed PIP
    • Sposoby zmiany treści stosunku pracy:
      • Wypowiedzenie zmieniające
      • Czasowe powierzenie innej pracy
      • Porozumienie zmieniające
  3. Czas pracy bez tajemnic:
    • Jakie dokumenty należy sporządzić celem prawidłowego rozliczenia czasu pracy, gdzie i jakie i jak długo przechowujemy takie dokumenty
    • Wnioski pracownika o udzielenie dni wolnych – z jakiego tytułu
    • Zakres dokumentów wchodzących w skład dokumentacji dotyczącej ewidencjonowania czasu pracy,
    • Jakie dokumenty dotyczące czasu pracy teraz przechowujemy pod ewidencją czasu pracy, a nie w aktach osobowych
    • Czy listy obecności przechowujemy pod ewidencją czasu pracy
    • Grafiki, harmonogramy czasu pracy – gdzie i jak długo przechowujemy stanowisko MRPiPS
    • Ewidencja czasu pracy miesięczna czy roczna – stanowisko MRPiPS
    • Rozliczanie czasu pracy oraz ustalanie prawa pracownika do ewentualnych świadczeń dodatkowych (wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, dodatki za pracę w porze nocnej, w niedziele i święta)
    • Sposoby zlecania pracy nadliczbowej
    • Kiedy należy rozliczyć nadgodziny dobowe, a kiedy średniotygodniowe
    • Czy na wniosek pracownika można przenosić nadgodziny liczbowe z jednego okresu rozliczeniowego na drugi
    • Czy pracownik może odmówić świadczenia pracy w godzinach nadliczbowych
    • Interpretacja MRPiPS dotyczące wystąpienia choroby pracownika w dniu odbierania czasu wolnego za nadgodziny oraz dnia wolnego za święto
    • Różnice prawne w zakresie kompensaty nadgodzin na wniosek i bez wniosku pracownika
    • Czy w podróży służbowej mogą wystąpić nadgodziny i jak je rozliczyć
    • Czy przy wykonywaniu pracy zdalnej mogą wystąpić nadgodziny
  4. Urlopy wypoczynkowe – najważniejsze aspekty:
    • Wnioski o udzielenie urlopu wypoczynkowego, urlopu okolicznościowego i urlopu bezpłatnego czy możemy przechowywać odrębnie dla każdego pracownika w jednym miejscu
    • Zasady zaokrąglania przy obliczeniach urlopowych,
    • Zmiana pracodawcy w trakcie roku,
    • Urlop proporcjonalny niepełnoetatowca,
    • Zmiana wymiaru etatu w trakcie miesiąca,
    • Urlop uzupełniający – stały czy proporcjonalny?
    • Potrącanie urlopu z tytułu nadwyżkowego wykorzystania u poprzedniego pracodawcy,
    • Pula urlopowa i udzielanie urlopu na godziny,
    • Urlop wypoczynkowy przy równoległym zatrudnieniu.
    • Rozliczanie urlopu przy zmianie pracodawcy w trakcie pierwszego roku pracy,
    • Pierwszy urlop w przypadku podjęcia pracy w ostatnich tygodniach roku kalendarzowego.
    • Urlop udzielany na żądanie pracownika (czy pracodawca może odmówić udzielenia takiego urlopu, forma składania wniosku, termin złożenia wniosku, data wykorzystania urlopu na żądanie),
    • Urlop dodatkowy pracownika niepełnosprawnego (ustalenie łączne czy oddzielne, nieterminowe dostarczenie orzeczenia o niepełnosprawności, rozliczanie proporcjonalne urlopu dodatkowego, data, od której ustala się uprawnienia),
  5. Świadectwa pracy w 2023 roku:
    • Nowy wzór świadectwa pracy 2023 r.
    • Świadectwo pracy – czy nadal nas obowiązuje termin 7 dni
    • Przesłanki, jakie musi spełnić pracodawca przy wydawaniu świadectwa pracy. Kto musi wydać świadectwo pracy w ostatnim dniu pracy pracownika, a kto w terminie 7 dni
    • Kiedy pracodawca jest zobowiązany wydać świadectwo pracy na wniosek pracownika
    • W jakiej formie pracownik składa wniosek o wydanie świadectwa pracy: papierowej czy elektronicznej
    • Terminy odwołania pracownika od treści świadectwa pracy
    • Jak zapisać w treści świadectwa pracy ilość wykorzystanego urlopu wypoczynkowego
    • Czy w świadectwie podajemy urlop wykorzystany w naturze i wypłacony ekwiwalent
    • Czy w treści świadectwa pracy wpisujemy informację o urlopie zaległym
    • Czy pracodawca może zamieścić w treści świadectwa pracy informacje uzupełniające – na wniosek pracownika.
    • Świadectwa pracy a śmierć pracownika
    • W której części akt osobowych przechowujemy świadectwo pracy
    • Świadectwa pracy z poprzednich miejsc zatrudnienia kopie czy oryginał
    • W której części akt osobowych przechowujemy świadectwa pracy potwierdzające poprzednie okresy zatrudnienia
  6. Dyrektywa work-life-balance i jej wdrożenie:
    • Nowe przepisy w zakresie urlopu rodzicielskiego. (urlopy ojcowski, rodzicielski, macierzyńskie, itp.)
    • Obowiązki pracodawców

Cena i Faktura

Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.

Cena zawiera

  • Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
  • Autorskie materiały szkoleniowe
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia

Faktura

  • Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
  • Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.

Proces organizacji szkolenia

  • Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
  • Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
  • Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
  • dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
  • wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
  • Po szkoleniu zostaje wysyłana:
  • faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
  • certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach

Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.

Certyfikat uczestnictwa zawiera:

  • Ilość godzin szkolenia
  • Imię i nazwisko uczestnika
  • Datę szkolenia
  • Temat szkolenia
  • Numer certyfikatu
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
avatar checked-mark

Kalina Kaczmarek

Ekspert prawa pracy

Dodaj opinię Kadrowo-płacowe

Ekspert prawa pracy z 17-letnim doświadczeniem; prowadzi działalność konsultingowo - szkoleniową w zakresie „twardego HR”. W latach 2001-2018 była pr…
Ekspert prawa pracy z 17-letnim doświadczeniem; prowadzi działalność konsultingowo - szkoleniową w zakresie „twardego HR”. W latach 2001-2018 była pracownikiem Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku, na stanowiskach inspektora pracy, a następnie starszego inspektora pracy. Doświadczony trener współpracujący z firmami szkoleniowymi specjalizuje się w problematyce prawnej ochronie pracy, doradca i stały współpracownik wielu przedsiębiorstw i instytucji.
Zobacz pełny opis Schowaj pełny opis

Powiadom o dostępnych terminach

Jeżeli interesuje Cię ten temat daj nam znać, a my wyślemy Ci przypomnienie gdy szkolenie z tej tematyki ponownie znajdzie się w naszej ofercie!

Co oferujemy?

  • Płatność do 14 dni po szkoleniu
  • Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
  • Dostęp do szkolenia online
  • 48h dostęp do nagrania po szkoleniu
  • Profesjonalnie przygotowane szkolenie
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Autorskie materiały szkoleniowe

Wioletta Konieczka

Menedżer ds. Szkoleń

Numer telefonu
531 304 098