KSeF 2.0 w branży budowlanej i deweloperskiej – nowe obowiązki firm transportowych, spedycyjnych i logistycznych od 2026 r.
- Faktura ustrukturyzowana oraz Krajowy System e-Faktur (KSeF).
- Cel wprowadzenia / założenia – automatyzacja obiegu dokumentów w branży budowlanej i deweloperskiej.
- Czym jest faktura ustrukturyzowana a faktura elektroniczna?
- Faktura ustrukturyzowana jako jeden ze sposobów wystawienia faktury – aktualne regulacje prawne.
- Wystawienie faktury ustrukturyzowanej – praktyczne przykłady w inwestycjach budowlanych i projektach deweloperskich.
- Wysyłka faktur do KSeF – Aplikacja Kliencka MF i integracja z systemami finansowo–księgowymi oraz ERP w firmach budowlanych.
- Numer referencyjny nadawany przez KSeF (nr KSeF faktury).
- Data wystawienia i data otrzymania faktury ustrukturyzowanej – konsekwencje dla rozliczeń inwestycji, podwykonawców i etapów budowy.
- Funkcjonalności KSeF – specyfika w branży budowlanej (np. faktury częściowe, korygujące, etapowe, protokoły odbioru).
- Do kiedy przedsiębiorstwa budowlane i deweloperskie muszą wdrożyć KSeF 2.0?
- Dostęp do KSeF – modele i uprawnienia z uwzględnieniem struktury firm budowlanych i deweloperskich.
- Zgłoszenie ZAW-FA.
- Certyfikat KSeF.
- Zasady pierwszego uwierzytelnienia się w systemie.
- Nadawanie uprawnień w tym do wysyłki i odbioru faktur (np. dział księgowości, inwestycji, rozliczeń projektowych).
- Szczególny tryb nadawania uprawnień w grupach kapitałowych i spółkach celowych deweloperów.
- Nadawanie identyfikatora wewnętrznego (ID WEW) dla inwestycji, oddziałów i biur projektowych.
- Uwierzytelnienie faktury – czy podpisywanie faktury będzie obowiązkowe?
- Archiwizacja faktur w systemie – zgodność z wymogami branży budowlanej (np. archiwizacja dokumentacji projektowej, protokołów odbioru, kosztorysów).
- Konto podatnika – możliwość tworzenia subkont dla poszczególnych inwestycji lub projektów.
- Adresowanie dokumentu – skutki błędu w numerze NIP kontrahenta lub podwykonawcy.
- Funkcje pracowników w procesie stosowania KSeF z uwzględnieniem struktury przedsiębiorstwa budowlanego i deweloperskiego.
- Rodzaje faktur a system KSeF 2.0.
- Faktura dla podatnika VAT (np. usługi budowlane, deweloperskie, projektowe).
- Faktura dla osoby fizycznej (faktura konsumencka, np. sprzedaż mieszkań).
- Faktura uproszczona – do kiedy paragon z numerem NIP może być uznawany za fakturę?
- Faktura do paragonu.
- Faktura korygująca – typowe przypadki korekt robót budowlanych i zmian zakresu inwestycji.
- Faktura zaliczkowa i rozliczeniowa (np. inwestycje realizowane etapowo).
- Zasady ewidencji dokumentów wewnętrznych (WEW).
- Zwolnienia z obowiązku stosowania faktury ustrukturyzowanej.
- Faktura w zamówieniach publicznych, a faktura ustrukturyzowana.
- Zasady postępowania w okresie awarii KSeF.
- Sankcje podatkowe za nieprawidłowe wystawienie faktury.
- Tytułowanie przelewu numerem KSeF faktury.
- Struktura logiczna JPK-FA(3):
- Podstawowy format faktury .xml oraz możliwość stosowania wizualizacji w pliku PDF.
- Podstawowe części faktury – sekcje Nagłówek, Podmiot 1, Podmiot 2, Podmiot 3, Podmiot Upoważniony, Fa i Stopka.
- Omówienie przykładu faktury budowlanej.
- Pola obowiązkowe, fakultatywne i opcjonalne.
- Omówienie węzłów Rozliczenie, Płatność i pól dodatkowych takich jak GTU, TP, Adnotacje.
- Wiersze faktury i unikalny numer wiersza faktury.
- Załącznik do faktury ustrukturyzowanej FA(3).
- Inne zmiany dotyczące FA(3).
- Wizualizacja faktury – obowiązek oznaczenia faktury kodem QR w branży budowlanej.
- Wpisanie nr NIP lub ID WEW inwestycji lub projektu.
- Znaczenie funkcji „Podmiot3” w relacjach między inwestorem, wykonawcą i podwykonawcą.
- Jak zmotywować kontrahenta do stosowania funkcji „Podmiot3”.
- Pozostałe zagadnienia związane ze specyfiką fakturowania w budownictwie i deweloperce.
- Wdrożenie faktury ustrukturyzowanej:
- Plan wdrożenia – analiza możliwości technicznych, integracja KSeF z systemem ERP lub oprogramowaniem kosztorysowym.
- Wdrożenie wzoru faktury – czy możliwa jest eliminacja części pól?
- Wyznaczenie i szkolenie pracowników – zasady wytwarzania i uwierzytelniania faktur w dziale księgowości lub rozliczeń inwestycji.
- Obowiązek podawania NIP przez nabywcę.
- Certyfikat wystawcy e-faktur – procedura uzyskania certyfikatu.
- Brak duplikatów.
- Korekty i rozliczenie korekt wynikających w faktur ustrukturyzowanych (zasady korekty podatku należnego i naliczonego – usunięcie not korygujących).
- Zmiany w zasadach rozliczania faktur korygujących „in minus”.
- Odstępstwa od obowiązku stosowania KSeF – faktury spoza systemu (np. B2C w budownictwie i deweloperce).
- Awarie i niedostępność KSeF a fakturowanie i dodatkowe obowiązki.
- Obowiązek przesyłania faktur do KSeF.
- Faktury wystawiane w trybie „offline”.
- Awaria systemu KSeF.
- Awaria systemu fakturowania w firmie budowlanej.
- Niedostępność KSeF.
- System „offline 24” – jak działa w branży budowlanej i deweloperskiej (budowy, inwestycje, zlecenia terenowe).
- Zasady nadawania kodów QR.
- Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych – zgodność z wymogami branży budowlanej.
- Spodziewane problemy związane z wdrożeniem KSeF i jego stosowaniem.
- Oznaczanie płatności numerem KSeF.
- Sankcje związane z nieprawidłowościami w stosowaniu KSeF.
- Okres przejściowy dla faktur z kas fiskalnych.
- Preferencje dla małych firm budowlanych – przesunięcie obowiązku KSeF na rok 2027, jeśli nie wystawiają faktur powyżej 10.000 zł miesięcznie.
- Skrócenie terminów zwrotu podatku VAT.
- Wątpliwości związane z KSeF:
- Data wystawienia faktury w związku ze stanowiskiem MF.
- Czy można odliczyć VAT z faktury wystawionej z naruszeniem obowiązku KSeF (w roku 2026 brak sankcji)?
- Jak nadać kod QR?
- Jak przygotować firmę budowlaną lub deweloperską do obligatoryjnego systemu KSeF?
- Uprawnienia.
- Infrastruktura informatyczna.
- Organizacja procesu (dział rozliczeń, księgowość, kierownicy projektów).
- Szkolenia dla pracowników i partnerów.
- Weryfikacja transakcji krajowych i zagranicznych.
- Przegląd umów z kontrahentami i podwykonawcami.
Cena i Faktura
Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.
Cena zawiera
- Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
- Autorskie materiały szkoleniowe
- Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
- Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia
Faktura
- Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
- Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.
Proces organizacji szkolenia
- Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
- Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
- Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
- dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
- wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
- Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
- Po szkoleniu zostaje wysyłana:
- faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
- certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.
Certyfikat uczestnictwa zawiera:
- Ilość godzin szkolenia
- Imię i nazwisko uczestnika
- Datę szkolenia
- Temat szkolenia
- Numer certyfikatu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
Arkadiusz Duda
Doradca podatkowy
Doradca podatkowy. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od nieruchomości…
Doradca podatkowy. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od nieruchomości. Jego bogate doświadczenie obejmuje m.in. obsługę spółek z czołowej na polskim rynku grupy telekomunikacyjnej oraz spółek z sektora paliwowego. Koordynował wiele kluczowych na polskim rynku projektów optymalizacji podatkowej, w tym największy pod względem wartości, projekt optymalizacji podatku od nieruchomości. Posiada szeroką wiedzę oraz praktyczne umiejętności w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz przed sądami administracyjnymi. Uczestniczył w kilkuset postępowaniach podatkowych. Prowadzi liczne szkolenia w zakresie podatku VAT, podatków dochodowych, podatku od nieruchomości oraz schematów podatkowych (MDR). Jest autorem wielu publikacji związanych z zagadnieniami podatkowymi oraz redaktorem naczelnym dwumiesięcznika podatkowego Kazus podatkowy.
Zobacz pełny opis
Schowaj pełny opis
Powiadom o dostępnych terminach
Jeżeli interesuje Cię ten temat daj nam znać, a my wyślemy Ci przypomnienie gdy szkolenie z tej tematyki ponownie znajdzie się w naszej ofercie!
Co oferujemy?
- Płatność do 14 dni po szkoleniu
- Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
- Dostęp do szkolenia online
- Profesjonalnie przygotowane szkolenie
- Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
- Autorskie materiały szkoleniowe