KSeF 2.0 w branży budowlano-deweloperskiej – nowe obowiązki od 2026 r.
- Faktura ustrukturyzowana oraz Krajowy System e-Faktur (KSeF).
- Cel wprowadzenia / założenia – automatyzacja rozliczeń w sektorze budowlanym i ograniczenie błędów w obiegu faktur między inwestorem, wykonawcą i podwykonawcami.
- Czym jest faktura ustrukturyzowana, a czym faktura elektroniczna?
- Faktura ustrukturyzowana jako jeden ze sposobów wystawienia faktury – aktualne regulacje prawne.
- Wystawienie faktury ustrukturyzowanej – praktyczne przykłady w usługach budowlanych i deweloperskich.
- Wysyłka faktur do KSeF – Aplikacja Kliencka MF i integracja z systemami FK oraz ERP (Subiekt, Comarch, Enova, Optima, Insert, itp.).
- Numer referencyjny nadawany przez KSeF (nr KSeF faktury).
- Data wystawienia i data otrzymania faktury ustrukturyzowanej – skutki dla rozliczeń z inwestorami, bankami i podwykonawcami.
- Funkcjonalności KSeF – specyfika w branży budowlanej (np. faktury częściowe, zaliczkowe, korygujące).
- Do kiedy firmy budowlane i deweloperskie muszą wdrożyć KSeF 2.0?
- Dostęp do KSeF – modele i uprawnienia z uwzględnieniem struktury firm budowlanych i deweloperskich.
- Zgłoszenie ZAW-FA.
- Certyfikat KSeF.
- Zasady pierwszego uwierzytelnienia się w systemie.
- Nadawanie uprawnień w tym do wysyłki i odbioru faktur – dział księgowości, inżynier kontraktu, biuro budowy.
- Nadawanie identyfikatora wewnętrznego (ID WEW) dla oddziałów, inwestycji i projektów budowlanych.
- Uwierzytelnienie faktury – czy podpisywanie faktury będzie obowiązkowe?
- Archiwizacja faktur w systemie – zgodność z wymogami kontroli skarbowych i audytów inwestycyjnych.
- Konto podatnika – możliwość tworzenia subkont dla inwestycji i projektów.
- Adresowanie dokumentu – skutki błędu w numerze NIP inwestora lub podwykonawcy.
- Funkcje pracowników w procesie stosowania KSeF – obowiązki głównego księgowego, kierownika budowy, działu zakupów i controllingu.
- Rodzaje faktur a system KSeF 2.0.
- Faktura dla podatnika VAT (np. usługi budowlane, roboty instalacyjne, projektowe).
- Faktura dla osoby fizycznej (np. sprzedaż lokalu mieszkalnego przez dewelopera).
- Faktura uproszczona – do kiedy paragon z numerem NIP może być uznawany za fakturę?
- Faktura do paragonu.
- Faktura korygująca – korekty wynagrodzenia wykonawcy lub zaliczek inwestora.
- Faktura zaliczkowa i rozliczeniowa – znaczenie w inwestycjach budowlanych.
- Zasady ewidencji dokumentów wewnętrznych (WEW).
- Zwolnienia z obowiązku stosowania faktury ustrukturyzowanej.
- Faktura w zamówieniach publicznych, a faktura ustrukturyzowana.
- Zasady postępowania w okresie awarii KSeF.
- Sankcje podatkowe za nieprawidłowe wystawienie faktury.
- Tytułowanie przelewu numerem KSeF faktury.
- Struktura logiczna JPK-FA(3):
- Podstawowy format faktury .xml oraz możliwość stosowania wizualizacji w pliku PDF.
- Podstawowe części faktury – sekcje Nagłówek, Podmiot 1, Podmiot 2, Podmiot 3, Podmiot Upoważniony, Fa i Stopka.
- Omówienie przykładu faktury budowlanej / deweloperskiej.
- Pola obowiązkowe, fakultatywne i opcjonalne.
- Omówienie węzłów Rozliczenie, Płatność i pól dodatkowych takich jak GTU, TP, Adnotacje.
- Wiersze faktury i unikalny numer wiersza faktury.
- Załącznik do faktury ustrukturyzowanej FA(3).
- Inne zmiany dotyczące FA(3).
- Wizualizacja faktury – obowiązek oznaczenia faktury kodem QR w branży budowlanej.
- Wpisanie nr NIP lub ID WEW inwestycji.
- Znaczenie funkcji „Podmiot3” w relacjach między inwestorem, generalnym wykonawcą i podwykonawcą.
- Jak zmotywować kontrahenta do stosowania funkcji „Podmiot3”.
- Specyfika fakturowania usług budowlanych i dostaw materiałów.
- Wdrożenie faktury ustrukturyzowanej:
- Plan wdrożenia – analiza możliwości technicznych, integracja KSeF z systemami ERP i oprogramowaniem kosztorysowym.
- Wdrożenie wzoru faktury – czy możliwa jest eliminacja części pól?
- Wyznaczenie i szkolenie pracowników – zasady wytwarzania i uwierzytelniania faktur w dziale finansowym i na budowie.
- Obowiązek podawania NIP przez nabywcę.
- Certyfikat wystawcy e-faktur – procedura uzyskania certyfikatu.
- Brak duplikatów.
- Korekty i rozliczenie korekt w fakturach ustrukturyzowanych (zasady korekty podatku należnego i naliczonego – usunięcie not korygujących).
- Zmiany w zasadach rozliczania faktur korygujących „in minus”.
- Odstępstwa od obowiązku stosowania KSeF – faktury spoza systemu (np. sprzedaż B2C w deweloperce).
- Awarie i niedostępność KSeF a fakturowanie i dodatkowe obowiązki.
- Obowiązek przesyłania faktur do KSeF.
- Faktury wystawiane w trybie „offline”.
- Awaria systemu KSeF.
- Awaria systemu fakturowania wykonawcy lub inwestora.
- Niedostępność KSeF.
- System „offline 24” – jak działa w branży budowlanej i deweloperskiej.
- Zasady nadawania kodów QR.
- Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych – zgodność z kontrolą skarbową i wymogami audytów inwestycyjnych.
- Spodziewane problemy związane z wdrożeniem KSeF i jego stosowaniem.
- Oznaczanie płatności numerem KSeF.
- Sankcje związane z nieprawidłowościami w stosowaniu KSeF.
- Okres przejściowy dla faktur z kas fiskalnych.
- Preferencje dla małych firm budowlanych – przesunięcie obowiązku KSeF na rok 2027, jeśli nie wystawiają faktur powyżej 10.000 zł miesięcznie.
- Skrócenie terminów zwrotu podatku VAT.
- Wątpliwości związane z KSeF:
- Data wystawienia faktury w związku ze stanowiskiem MF.
- Czy można odliczyć VAT z faktury wystawionej z naruszeniem obowiązku KSeF (w roku 2026 brak sankcji)?
- Jak nadać kod QR?
- Jak przygotować firmę budowlaną lub dewelopera do obligatoryjnego systemu KSeF?
- Uprawnienia.
- Infrastruktura informatyczna.
- Organizacja procesu (budowy, biuro projektowe, księgowość).
- Szkolenia dla pracowników i partnerów.
- Weryfikacja transakcji i płatności między wykonawcami.
- Przegląd umów z kontrahentami i podwykonawcami.
Cena i Faktura
Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.
Cena zawiera
- Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
- Autorskie materiały szkoleniowe
- Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
- Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia
Faktura
- Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
- Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.
Proces organizacji szkolenia
- Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
- Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
- Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
- dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
- wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
- Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
- Po szkoleniu zostaje wysyłana:
- faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
- certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.
Certyfikat uczestnictwa zawiera:
- Ilość godzin szkolenia
- Imię i nazwisko uczestnika
- Datę szkolenia
- Temat szkolenia
- Numer certyfikatu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
Arkadiusz Duda
Doradca podatkowy
Doradca podatkowy. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od nieruchomości…
Doradca podatkowy. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od nieruchomości. Jego bogate doświadczenie obejmuje m.in. obsługę spółek z czołowej na polskim rynku grupy telekomunikacyjnej oraz spółek z sektora paliwowego. Koordynował wiele kluczowych na polskim rynku projektów optymalizacji podatkowej, w tym największy pod względem wartości, projekt optymalizacji podatku od nieruchomości. Posiada szeroką wiedzę oraz praktyczne umiejętności w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz przed sądami administracyjnymi. Uczestniczył w kilkuset postępowaniach podatkowych. Prowadzi liczne szkolenia w zakresie podatku VAT, podatków dochodowych, podatku od nieruchomości oraz schematów podatkowych (MDR). Jest autorem wielu publikacji związanych z zagadnieniami podatkowymi oraz redaktorem naczelnym dwumiesięcznika podatkowego Kazus podatkowy.
Zobacz pełny opis
Schowaj pełny opis
Terminy szkolenia:
-
10 listopada 2025 r. (Poniedziałek) — Online
godz. 10:00 - 14:00
499zł + 23% VAT / os.
Co oferujemy?
- Płatność do 14 dni po szkoleniu
- Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
- Dostęp do szkolenia online
- 48h dostęp do nagrania po szkoleniu
- Profesjonalnie przygotowane szkolenie
- Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
- Autorskie materiały szkoleniowe