KSeF 2.0 w branży budowlano-deweloperskiej – nowe obowiązki od 2026 r.

  1. Faktura ustrukturyzowana oraz Krajowy System e-Faktur (KSeF).
    1. Cel wprowadzenia / założenia – automatyzacja rozliczeń w sektorze budowlanym i ograniczenie błędów w obiegu faktur między inwestorem, wykonawcą i podwykonawcami.
    2. Czym jest faktura ustrukturyzowana, a czym faktura elektroniczna?
    3. Faktura ustrukturyzowana jako jeden ze sposobów wystawienia faktury – aktualne regulacje prawne.
    4. Wystawienie faktury ustrukturyzowanej – praktyczne przykłady w usługach budowlanych i deweloperskich.
    5. Wysyłka faktur do KSeF – Aplikacja Kliencka MF i integracja z systemami FK oraz ERP (Subiekt, Comarch, Enova, Optima, Insert, itp.).
    6. Numer referencyjny nadawany przez KSeF (nr KSeF faktury).
    7. Data wystawienia i data otrzymania faktury ustrukturyzowanej – skutki dla rozliczeń z inwestorami, bankami i podwykonawcami.
    8. Funkcjonalności KSeF – specyfika w branży budowlanej (np. faktury częściowe, zaliczkowe, korygujące).
    9. Do kiedy firmy budowlane i deweloperskie muszą wdrożyć KSeF 2.0?
  2. Dostęp do KSeF – modele i uprawnienia z uwzględnieniem struktury firm budowlanych i deweloperskich.
    1. Zgłoszenie ZAW-FA.
    2. Certyfikat KSeF.
    3. Zasady pierwszego uwierzytelnienia się w systemie.
    4. Nadawanie uprawnień w tym do wysyłki i odbioru faktur – dział księgowości, inżynier kontraktu, biuro budowy.
    5. Nadawanie identyfikatora wewnętrznego (ID WEW) dla oddziałów, inwestycji i projektów budowlanych.
    6. Uwierzytelnienie faktury – czy podpisywanie faktury będzie obowiązkowe?
    7. Archiwizacja faktur w systemie – zgodność z wymogami kontroli skarbowych i audytów inwestycyjnych.
    8. Konto podatnika – możliwość tworzenia subkont dla inwestycji i projektów.
    9. Adresowanie dokumentu – skutki błędu w numerze NIP inwestora lub podwykonawcy.
    10. Funkcje pracowników w procesie stosowania KSeF – obowiązki głównego księgowego, kierownika budowy, działu zakupów i controllingu.
  3. Rodzaje faktur a system KSeF 2.0.
    1. Faktura dla podatnika VAT (np. usługi budowlane, roboty instalacyjne, projektowe).
    2. Faktura dla osoby fizycznej (np. sprzedaż lokalu mieszkalnego przez dewelopera).
    3. Faktura uproszczona – do kiedy paragon z numerem NIP może być uznawany za fakturę?
    4. Faktura do paragonu.
    5. Faktura korygująca – korekty wynagrodzenia wykonawcy lub zaliczek inwestora.
    6. Faktura zaliczkowa i rozliczeniowa – znaczenie w inwestycjach budowlanych.
    7. Zasady ewidencji dokumentów wewnętrznych (WEW).
    8. Zwolnienia z obowiązku stosowania faktury ustrukturyzowanej.
    9. Faktura w zamówieniach publicznych, a faktura ustrukturyzowana.
    10. Zasady postępowania w okresie awarii KSeF.
    11. Sankcje podatkowe za nieprawidłowe wystawienie faktury.
    12. Tytułowanie przelewu numerem KSeF faktury.
  4. Struktura logiczna JPK-FA(3):
    1. Podstawowy format faktury .xml oraz możliwość stosowania wizualizacji w pliku PDF.
    2. Podstawowe części faktury – sekcje Nagłówek, Podmiot 1, Podmiot 2, Podmiot 3, Podmiot Upoważniony, Fa i Stopka.
    3. Omówienie przykładu faktury budowlanej / deweloperskiej.
    4. Pola obowiązkowe, fakultatywne i opcjonalne.
    5. Omówienie węzłów Rozliczenie, Płatność i pól dodatkowych takich jak GTU, TP, Adnotacje.
    6. Wiersze faktury i unikalny numer wiersza faktury.
    7. Załącznik do faktury ustrukturyzowanej FA(3).
    8. Inne zmiany dotyczące FA(3).
  5. Wizualizacja faktury – obowiązek oznaczenia faktury kodem QR w branży budowlanej.
    1. Wpisanie nr NIP lub ID WEW inwestycji.
    2. Znaczenie funkcji „Podmiot3” w relacjach między inwestorem, generalnym wykonawcą i podwykonawcą.
    3. Jak zmotywować kontrahenta do stosowania funkcji „Podmiot3”.
    4. Specyfika fakturowania usług budowlanych i dostaw materiałów.
  6. Wdrożenie faktury ustrukturyzowanej:
    1. Plan wdrożenia – analiza możliwości technicznych, integracja KSeF z systemami ERP i oprogramowaniem kosztorysowym.
    2. Wdrożenie wzoru faktury – czy możliwa jest eliminacja części pól?
    3. Wyznaczenie i szkolenie pracowników – zasady wytwarzania i uwierzytelniania faktur w dziale finansowym i na budowie.
  7. Obowiązek podawania NIP przez nabywcę.
  8. Certyfikat wystawcy e-faktur – procedura uzyskania certyfikatu.
  9. Brak duplikatów.
  10. Korekty i rozliczenie korekt w fakturach ustrukturyzowanych (zasady korekty podatku należnego i naliczonego – usunięcie not korygujących).
  11. Zmiany w zasadach rozliczania faktur korygujących „in minus”.
  12. Odstępstwa od obowiązku stosowania KSeF – faktury spoza systemu (np. sprzedaż B2C w deweloperce).
  13. Awarie i niedostępność KSeF a fakturowanie i dodatkowe obowiązki.
  14. Obowiązek przesyłania faktur do KSeF.
  15. Faktury wystawiane w trybie „offline”.
    1. Awaria systemu KSeF.
    2. Awaria systemu fakturowania wykonawcy lub inwestora.
    3. Niedostępność KSeF.
  16. System „offline 24” – jak działa w branży budowlanej i deweloperskiej.
  17. Zasady nadawania kodów QR.
  18. Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych – zgodność z kontrolą skarbową i wymogami audytów inwestycyjnych.
  19. Spodziewane problemy związane z wdrożeniem KSeF i jego stosowaniem.
  20. Oznaczanie płatności numerem KSeF.
  21. Sankcje związane z nieprawidłowościami w stosowaniu KSeF.
  22. Okres przejściowy dla faktur z kas fiskalnych.
  23. Preferencje dla małych firm budowlanych – przesunięcie obowiązku KSeF na rok 2027, jeśli nie wystawiają faktur powyżej 10.000 zł miesięcznie.
  24. Skrócenie terminów zwrotu podatku VAT.
  25. Wątpliwości związane z KSeF:
    1. Data wystawienia faktury w związku ze stanowiskiem MF.
    2. Czy można odliczyć VAT z faktury wystawionej z naruszeniem obowiązku KSeF (w roku 2026 brak sankcji)?
    3. Jak nadać kod QR?
  26. Jak przygotować firmę budowlaną lub dewelopera do obligatoryjnego systemu KSeF?
    1. Uprawnienia.
    2. Infrastruktura informatyczna.
    3. Organizacja procesu (budowy, biuro projektowe, księgowość).
    4. Szkolenia dla pracowników i partnerów.
    5. Weryfikacja transakcji i płatności między wykonawcami.
    6. Przegląd umów z kontrahentami i podwykonawcami.

Cena i Faktura

Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.

Cena zawiera

  • Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
  • Autorskie materiały szkoleniowe
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia

Faktura

  • Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
  • Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.

Proces organizacji szkolenia

  • Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
  • Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
  • Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
  • dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
  • wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
  • Po szkoleniu zostaje wysyłana:
  • faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
  • certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach

Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.

Certyfikat uczestnictwa zawiera:

  • Ilość godzin szkolenia
  • Imię i nazwisko uczestnika
  • Datę szkolenia
  • Temat szkolenia
  • Numer certyfikatu
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
avatar checked-mark

Arkadiusz Duda

Doradca podatkowy

Dodaj opinię KSeF VAT TSL - Logistyka, Transport, Spedycja

Doradca podatkowy. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od nieruchomości…
Doradca podatkowy. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od nieruchomości. Jego bogate doświadczenie obejmuje m.in. obsługę spółek z czołowej na polskim rynku grupy telekomunikacyjnej oraz spółek z sektora paliwowego. Koordynował wiele kluczowych na polskim rynku projektów optymalizacji podatkowej, w tym największy pod względem wartości, projekt optymalizacji podatku od nieruchomości. Posiada szeroką wiedzę oraz praktyczne umiejętności w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz przed sądami administracyjnymi. Uczestniczył w kilkuset postępowaniach podatkowych. Prowadzi liczne szkolenia w zakresie podatku VAT, podatków dochodowych, podatku od nieruchomości oraz schematów podatkowych (MDR). Jest autorem wielu publikacji związanych z zagadnieniami podatkowymi oraz redaktorem naczelnym dwumiesięcznika podatkowego Kazus podatkowy.
Zobacz pełny opis Schowaj pełny opis

Terminy szkolenia:

Co oferujemy?

  • Płatność do 14 dni po szkoleniu
  • Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
  • Dostęp do szkolenia online
  • 48h dostęp do nagrania po szkoleniu
  • Profesjonalnie przygotowane szkolenie
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Autorskie materiały szkoleniowe

Wioletta Konieczka

Menedżer ds. Szkoleń

Numer telefonu
531 304 098