KSeF 2.0 w branży TSL – nowe obowiązki firm transportowych, spedycyjnych i logistycznych od 2026 r.

  1. Faktura ustrukturyzowana oraz Krajowy System e-Faktur (KSeF).
    1. Cel wprowadzenia / założenia – automatyzacja obiegu dokumentów w łańcuchu dostaw i rozliczeniach transportowych.
    2. Czym jest faktura ustrukturyzowana a faktura elektroniczna?
    3. Faktura ustrukturyzowana jako jeden ze sposobów wystawienia faktury – aktualne regulacje prawne.
    4. Wystawienie faktury ustrukturyzowanej – praktyczne przykłady w transporcie krajowym i międzynarodowym.
    5. Wysyłka faktur do KSeF – Aplikacja Kliencka MF i integracja z systemami finansowo–księgowymi oraz TMS (Transport Management System).
    6. Numer referencyjny nadawany przez KSeF (nr KSeF faktury).
    7. Data wystawienia i data otrzymania faktury ustrukturyzowanej – konsekwencje dla rozliczeń frachtu, opłat drogowych i usług logistycznych.
    8. Funkcjonalności KSeF – specyfika w branży TSL (np. korekty faktur przewozowych, faktury zbiorcze, faktury eksportowe).
    9. Do kiedy przedsiębiorstwa TSL muszą wdrożyć KSeF 2.0?
  2. Dostęp do KSeF – modele i uprawnienia z uwzględnieniem struktury firm TSL.
    1. Zgłoszenie ZAW-FA.
    2. Certyfikat KSeF.
    3. Zasady pierwszego uwierzytelnienia się w systemie.
    4. Nadawanie uprawnień w tym do wysyłki i odbioru faktur (np. dział rozliczeń transportu, księgowość, spedytorzy).
    5. Szczególny tryb nadawania uprawnień w grupach kapitałowych i oddziałach spółek TSL.
    6. Nadawanie identyfikatora wewnętrznego (ID WEW) dla filii, baz transportowych i magazynów logistycznych.
    7. Uwierzytelnienie faktury – czy podpisywanie faktury będzie obowiązkowe?
    8. Archiwizacja faktur w systemie – zgodność z wymogami branży transportowej (archiwizacja dokumentów CMR, listów przewozowych).
    9. Konto podatnika – możliwość tworzenia subkont dla oddziałów lub partnerów logistycznych.
    10. Adresowanie dokumentu – skutki błędu w numerze NIP kontrahenta lub przewoźnika.
    11. Funkcje pracowników w procesie stosowania KSeF z uwzględnieniem struktury przedsiębiorstwa TSL.
  3. Rodzaje faktur a system KSeF 2.0.
    1. Faktura dla podatnika VAT (np. usługi transportowe, magazynowe, spedycyjne).
    2. Faktura dla osoby fizycznej (faktura konsumencka, np. transport indywidualny).
    3. Faktura uproszczona – do kiedy paragon z numerem NIP może być uznawany za fakturę?
    4. Faktura do paragonu.
    5. Faktura korygująca – typowe przypadki korekt frachtów i opłat dodatkowych.
    6. Faktura zaliczkowa i rozliczeniowa (np. zlecenia transportowe z płatnością etapową).
    7. Zasady ewidencji dokumentów wewnętrznych (WEW).
    8. Zwolnienia z obowiązku stosowania faktury ustrukturyzowanej.
    9. Faktura w zamówieniach publicznych, a faktura ustrukturyzowana.
    10. Zasady postępowania w okresie awarii KSeF.
    11. Sankcje podatkowe za nieprawidłowe wystawienie faktury.
    12. Tytułowanie przelewu numerem KSeF faktury.
  4. Struktura logiczna JPK-FA(3):
    1. Podstawowy format faktury .xml oraz możliwość stosowania wizualizacji w pliku PDF.
    2. Podstawowe części faktury – sekcje Nagłówek, Podmiot 1, Podmiot 2, Podmiot 3, Podmiot Upoważniony, Fa i Stopka.
    3. Omówienie przykładu faktury transportowej.
    4. Pola obowiązkowe, fakultatywne i opcjonalne.
    5. Omówienie węzłów Rozliczenie, Płatność i pól dodatkowych takich jak GTU, TP, Adnotacje.
    6. Wiersze faktury i unikalny numer wiersza faktury.
    7. Załącznik do faktury ustrukturyzowanej FA(3).
    8. Inne zmiany dotyczące FA(3).
  5. Wizualizacja faktury – obowiązek oznaczenia faktury kodem QR w branży TSL.
    1. Wpisanie nr NIP lub ID WEW oddziału lub filii.
    2. Znaczenie funkcji „Podmiot3” w relacjach między przewoźnikiem, spedytorem a klientem.
    3. Jak zmotywować kontrahenta do stosowania funkcji „Podmiot3”.
    4. Pozostałe zagadnienia związane ze specyfiką fakturowania w transporcie i logistyce.
  6. Wdrożenie faktury ustrukturyzowanej:
    1. Plan wdrożenia – analiza możliwości technicznych, integracja KSeF z systemem TMS lub ERP.
    2. Wdrożenie wzoru faktury – czy możliwa jest eliminacja części pól?
    3. Wyznaczenie i szkolenie pracowników – zasady wytwarzania i uwierzytelniania faktur w dziale rozliczeń transportu.
  7. Obowiązek podawania NIP przez nabywcę.
  8. Certyfikat wystawcy e-faktur – procedura uzyskania certyfikatu.
  9. Brak duplikatów.
  10. Korekty i rozliczenie korekt wynikających w faktur ustrukturyzowanych (zasady korekty podatku należnego i naliczonego – usunięcie not korygujących).
  11. Zmiany w zasadach rozliczania faktur korygujących „in minus”.
  12. Odstępstwa od obowiązku stosowania KSeF – faktury spoza systemu (np. B2C w TSL).
  13. Awarie i niedostępność KSeF a fakturowanie i dodatkowe obowiązki.
  14. Obowiązek przesyłania faktur do KSeF.
  15. Faktury wystawiane w trybie „offline”.
    1. Awaria systemu KSeF.
    2. Awaria systemu fakturowania przewoźnika.
    3. Niedostępność KSeF.
  16. System „offline 24” – jak działa w branży TSL (kierowcy, centra operacyjne, spedycje międzynarodowe).
  17. Zasady nadawania kodów QR.
  18. Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych – zgodność z wymogami branży transportowej.
  19. Spodziewane problemy związane z wdrożeniem KSeF i jego stosowaniem.
  20. Oznaczanie płatności numerem KSeF.
  21. Sankcje związane z nieprawidłowościami w stosowaniu KSeF.
  22. Okres przejściowy dla faktur z kas fiskalnych.
  23. Preferencje dla małych przewoźników – przesunięcie obowiązku KSeF na rok 2027, jeśli nie wystawiają faktur powyżej 10.000 zł miesięcznie.
  24. Skrócenie terminów zwrotu podatku VAT.
  25. Wątpliwości związane z KSeF:
    1. Data wystawienia faktury w związku ze stanowiskiem MF.
    2. Czy można odliczyć VAT z faktury wystawionej z naruszeniem obowiązku KSeF (w roku 2026 brak sankcji)?
    3. Jak nadać kod QR?
  26. Jak przygotować firmę transportową do obligatoryjnego systemu KSeF?
    1. Uprawnienia.
    2. Infrastruktura informatyczna.
    3. Organizacja procesu (spedytorzy, rozliczenia, księgowość).
    4. Szkolenia dla pracowników i partnerów.
    5. Weryfikacja transakcji krajowych i zagranicznych.
    6. Przegląd umów z kontrahentami i podwykonawcami.

Cena i Faktura

Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.

Cena zawiera

  • Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
  • Autorskie materiały szkoleniowe
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia

Faktura

  • Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
  • Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.

Proces organizacji szkolenia

  • Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
  • Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
  • Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
  • dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
  • wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
  • Po szkoleniu zostaje wysyłana:
  • faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
  • certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach

Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.

Certyfikat uczestnictwa zawiera:

  • Ilość godzin szkolenia
  • Imię i nazwisko uczestnika
  • Datę szkolenia
  • Temat szkolenia
  • Numer certyfikatu
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
avatar checked-mark

Arkadiusz Duda

Doradca podatkowy

Dodaj opinię KSeF VAT TSL - Logistyka, Transport, Spedycja

Doradca podatkowy. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od nieruchomości…
Doradca podatkowy. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od nieruchomości. Jego bogate doświadczenie obejmuje m.in. obsługę spółek z czołowej na polskim rynku grupy telekomunikacyjnej oraz spółek z sektora paliwowego. Koordynował wiele kluczowych na polskim rynku projektów optymalizacji podatkowej, w tym największy pod względem wartości, projekt optymalizacji podatku od nieruchomości. Posiada szeroką wiedzę oraz praktyczne umiejętności w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz przed sądami administracyjnymi. Uczestniczył w kilkuset postępowaniach podatkowych. Prowadzi liczne szkolenia w zakresie podatku VAT, podatków dochodowych, podatku od nieruchomości oraz schematów podatkowych (MDR). Jest autorem wielu publikacji związanych z zagadnieniami podatkowymi oraz redaktorem naczelnym dwumiesięcznika podatkowego Kazus podatkowy.
Zobacz pełny opis Schowaj pełny opis

Terminy szkolenia:

Co oferujemy?

  • Płatność do 14 dni po szkoleniu
  • Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
  • Dostęp do szkolenia online
  • 48h dostęp do nagrania po szkoleniu
  • Profesjonalnie przygotowane szkolenie
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Autorskie materiały szkoleniowe

Wioletta Konieczka

Menedżer ds. Szkoleń

Numer telefonu
531 304 098