KSeF oraz podatek VAT w spółdzielniach mieszkaniowych i wspólnotach mieszkaniowych - nowe obowiązki od 2026 r., w tym analiza wzoru faktury wystawionej w KSeF przez spółdzielnię mieszkaniową i praktyczne wdrożenie
- Podatek VAT w SM i WM
- Specyfika spółdzielni mieszkaniowych oraz wspólnot mieszkaniowych jako podatnika podatku VAT
- Zasady ogólne opodatkowania podatkiem VAT
- Przedmiot opodatkowania
- Obowiązek podatkowy
- Stawki podatku
- Podatek należny
- Podatek naliczony
- Rozliczenie podatku
- Moment rozpoznania przez spółdzielnię mieszkaniową oraz wspólnotę mieszkaniową obowiązku podatkowego
- Sprzedaż budynków
- Sprzedaż lokali mieszkalnych
- Sprzedaż lokali użytkowych
- Wynajem nieruchomości
- Sprzedaż gruntu
- Oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie
- Przekształcenie praw
- Roboty budowlane
- Usługi na rzecz członków spółdzielni oraz wspólnot
- Pozostałe świadczenia
- Podstawa opodatkowania
- Zasady ogólne
- Zwiększenia i obniżenia podstawy opodatkowania
- Ustalenie podstawy opodatkowania przy sprzedaży budynków i lokali
- Oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie
- Podstawa opodatkowania przy świadczeniu usług
- Towary używane
- Nieodpłatne świadczenia
- Pozostałe świadczenia
- Stawki podatku VAT
- Matryca stawek VAT
- Stawka 8 % w działalności spółdzielni mieszkaniowych (m.in. usługi budowlane, roboty konserwacyjne, remonty, sprzątanie, usługi wywozu nieczystości, odprowadzania ścieków, utrzymania terenów zielonych)
- Stawki podatku VAT w przypadku pozostałych świadczeń
- Refaktura w spółdzielniach mieszkaniowych i wspólnotach mieszkaniowych (warunki, zasady oraz zakres stosowania)
- Kiedy spółdzielnia mieszkaniowa oraz wspólnota mieszkaniowa stosuje zwolnienia w podatku VAT?
- Czynsze w SM oraz zaliczki we WM
- Dostawa lokali i budynków (m.in. problematyka „pierwszego zasiedlenia”)
- Tereny niezabudowane (zasady identyfikacji)
- Wynajem nieruchomości mieszkalnych
- Pozostałe świadczenia
- Korekta roczna w spółdzielniach i wspólnotach mieszkaniowych oraz zasady liczenia proporcji.
- KSeF w SM i WM
- Faktura ustrukturyzowana oraz Krajowy System e-Faktur (KSeF)
- Cel wprowadzenia / założenia
- Czym jest faktura ustrukturyzowana, faktura ustrukturyzowana, a faktura elektroniczna.
- Wystawienie faktury ustrukturyzowanej
- Wysyłka faktur do KSeF – Aplikacja Kliencka MF i wykorzystanie programów finansowo – księgowych.
- Numer referencyjny nadawany przez KSeF (nr KSeF faktury)
- Data wystawienia i data otrzymania faktury ustrukturyzowanej – konsekwencje prawne i podatkowe stosowania nowej regulacji.
- Funkcjonalności KSeF
- Do kiedy należy implementować KSeF 2.0 w spółdzielniach i wspólnotach mieszkaniowych?
- Dostęp do KSeF – modele i uprawnienia
- Zgłoszenie ZAW-FA
- Zasady pierwszego uwierzytelnienia się w systemie.
- Nadawanie uprawnień w tym do wysyłki i odbioru faktur.
- Szczególny tryb nadawania uprawnień w grupach VAT oraz jednostkach samorządu terytorialnego
- Nadawanie identyfikatora wewnętrznego jednostkom oświatowym (ID WEW)
- Uwierzytelnienie faktury – czy podpisywanie faktury będzie obowiązkowe?
- Archiwizacja faktur w systemie.
- Konto podatnika – możliwość tworzenia subkont dla jednostek oświatowych
- Adresowanie dokumentu – skutki błędu w numerze NIP nabywcy.
- Funkcje pracowników w procesie stosowania KSeF z uwzględnieniem specyfiki spółdzielni mieszkaniowych i wspólnot mieszkaniowych
- Rodzaje faktur a system KSeF 2.0
- Faktura dla podatnika VAT
- Faktura dla osoby fizycznej (faktura konsumencka) np. dla członka spółdzielni mieszkaniowej
- Faktura uproszczona – do kiedy paragon z numerem NIP może być uznawany za fakturę?
- Faktura do paragonu.
- Faktura korygująca/nowa korygująca/propozycja wystawienia faktury korygującej.
- Faktura zaliczkowa i rozliczeniowa.
- Zasady ewidencji dokumentów wewnętrznych (WEW).
- Zwolnienia z obowiązku stosowania faktury ustrukturyzowanej.
- Faktura w zamówieniach publicznych, a faktura ustrukturyzowana.
- Zasady postępowania w okresie awarii KSeF.
- Sankcje podatkowe za nieprawidłowe wystawienie faktury.
- Tytułowanie przelewu numerem KSeF faktury.
- Struktura logiczna JPK-FA(3)
- Podstawowy format faktury .xml oraz możliwość stosowania wizualizacji w pliku PDF.
- Podstawowe części faktury – sekcje Nagłówek, Podmiot 1, Podmiot 2, Podmiot 3, Podmiot Upoważniony, Fa i Stopka.
- Omówienie przykładu faktury.
- Pola obowiązkowe, fakultatywne i opcjonalne.
- Omówienie węzłów Rozliczenie, Płatność i pól dodatkowych takich jak GTU, TP, Adnotacje.
- Wiersze faktury i Unikalny numer wiersza faktury.
- Załącznik do faktury ustrukturyzowanej FA(3)
- Inne zmiany dotyczące FA(3)
- Wizualizacja faktury – obowiązek oznaczenia faktury kodem QR)
- Wdrożenie faktury ustrukturyzowanej w spółdzielniach i wspólnotach mieszkaniowych
- Plan wdrożenia – analiza możliwości technicznych, określenie nieprawidłowości w działaniu systemu księgowego.
- Wdrożenie wzoru faktury – czy możliwa jest eliminacja części pól?
- Wyznaczenie i szkolenie pracowników – zasady wytwarzania i uwierzytelniania faktur.
- Obowiązek podawania NIP przez nabywcę
- Certyfikat wystawcy e-faktur
- Brak duplikatów
- Korekty i rozliczenie korekt wynikających w faktur ustrukturyzowanych (zasady korekty podatku należnego i naliczonego – usunięcie not korygujących)
- Zmiany w zasadach rozliczania faktur korygujących „in minus”
- Odstępstwa od obowiązku stosowania KSeF – faktury spoza systemu (faktury B2C w KSeF).
- Awarie i niedostępność KSeF a fakturowanie i dodatkowe obowiązki.
- Obowiązek przesyłania faktur do KSeF
- Faktury wystawiane w trybie „offline”
- Awaria systemu KSeF
- Awaria systemu fakturowania podatnika
- Niedostępność KSeF
- System „offline 24”
- Faktury wystawiane na rzecz podmiotów zagranicznych
- Obowiązek podania nr NIP przez nabywcę oraz związane z tym obowiązki wystawcy faktury
- Zasady wystawiania faktur konsumenckich
- Obowiązek ułatwienia dostępu do KSeF
- Kiedy nadawane są kody „QR” oraz sposób ich nadawania.
- Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych.
- Spodziewane problemy związane z wdrożeniem KSeF i jego stosowaniem.
- Oznaczanie płatności numerem KSeF
- Sankcje związane z nieprawidłowościami w stosowaniu KSeF.
- Okres przejściowy dla faktur z kas fiskalnych
- Preferencje dla małych podmiotów – przesunięcie obowiązku KSeF na rok 2027 jeżeli nie wystawia faktur na kwotę powyżej 10.000 zł miesięcznie?
- Skrócenie terminów zwrotu podatku VAT
- Zasady prezentacji e-faktur w JPK VAT
- Wątpliwości związane z KSeF:
- Data wystawienia faktury w związku ze stanowiskiem MF
- Czy można odliczyć VAT z faktury wystawionej z naruszeniem obowiązku KSeF (w roku 2026 brak sankcji)
- Pozostałe zagadnienia
- Analiza wzoru faktury wystawionej w KSeF przez spółdzielnię mieszkaniową
- Jak przygotować się do obligatoryjnego systemu KSeF w spółdzielniach i wspólnotach mieszkaniowych
- Uprawnienia
- Infrastruktura informatyczna
- Organizacja procesu
- Szkolenia
- Zmiany umów z kontrahentami
- Faktura ustrukturyzowana oraz Krajowy System e-Faktur (KSeF)
- Pozostałe zmiany w VAT
Cena i Faktura
Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.
Cena zawiera
- Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
- Autorskie materiały szkoleniowe
- Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
- Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia
Faktura
- Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
- Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.
Proces organizacji szkolenia
- Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
- Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
- Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
- dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
- wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
- materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
- Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
- Po szkoleniu zostaje wysyłana:
- faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
- certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.
Certyfikat uczestnictwa zawiera:
- Ilość godzin szkolenia
- Imię i nazwisko uczestnika
- Datę szkolenia
- Temat szkolenia
- Numer certyfikatu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
Arkadiusz Duda
Doradca podatkowy
Doradca podatkowy. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od nieruchomości…
Doradca podatkowy. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z podatkiem VAT, podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz podatkiem od nieruchomości. Jego bogate doświadczenie obejmuje m.in. obsługę spółek z czołowej na polskim rynku grupy telekomunikacyjnej oraz spółek z sektora paliwowego. Koordynował wiele kluczowych na polskim rynku projektów optymalizacji podatkowej, w tym największy pod względem wartości, projekt optymalizacji podatku od nieruchomości. Posiada szeroką wiedzę oraz praktyczne umiejętności w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz przed sądami administracyjnymi. Uczestniczył w kilkuset postępowaniach podatkowych. Prowadzi liczne szkolenia w zakresie podatku VAT, podatków dochodowych, podatku od nieruchomości oraz schematów podatkowych (MDR). Jest autorem wielu publikacji związanych z zagadnieniami podatkowymi oraz redaktorem naczelnym dwumiesięcznika podatkowego Kazus podatkowy.
Zobacz pełny opis
Schowaj pełny opis
Terminy szkolenia:
-
2 grudnia 2025 r. (Wtorek) — Online
godz. 10:00 - 15:30
399zł + 23% VAT / os.
Co oferujemy?
- Płatność do 14 dni po szkoleniu
- Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
- Dostęp do szkolenia online
- 48h dostęp do nagrania po szkoleniu
- Profesjonalnie przygotowane szkolenie
- Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
- Autorskie materiały szkoleniowe