VAT – zmiany od 1 lutego 2026 r. w zakresie obowiązku wystawiania e-faktur i stosowania KSeF, zmiany od 1 stycznia 2026 r. oraz bieżące problemy i zagadnienia

  1. Obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych (e-faktur) przy użyciu Krajowego Systemu e – Faktur (KSeF) – zmiany od 1 lutego 2026 r.
    1. Terminy wejścia w życie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, przepisy przejściowe odraczające ten obowiązek dla niektórych kategorii podatników bądź transakcji, przypadki, w których nadal będą wystawiane faktury papierowe lub elektroniczne (rodzaje faktur, które można będzie wystawiać i otrzymywać poza KSeF).
    2. Transakcje nieobjęte obowiązkiem fakturowania przy użyciu KSeF.
    3. Zasady uwierzytelniania się w systemie oraz nadawania i odbierania uprawnień do korzystania z KSeF, rodzaje uprawnień, dostęp do faktury w KSeF itp.
    4. Zasady wystawiania i przechowywania e-faktur, wystawianie e-faktur w przypadku transakcji międzynarodowych (np. WDT, eksport towarów, eksport usług itp.), obowiązek oznaczania e-faktur kodem QR, duplikaty faktur, anulowanie faktur itp.
    5. Termin, w którym uznaje się e-fakturę za wystawioną bądź otrzymaną w ramach KSeF, różnica między datą wystawienia a sporządzenia faktury, wpływ na moment powstania obowiązku podatkowego, dochowanie terminu wystawienia faktury i termin potrącania podatku naliczonego przez nabywcę.
    6. Zasady wystawiania i oznaczania faktur w przypadku awarii lub niedostępności KSeF, czasowego braku dostępu do internetu itp., tryb „Offline24”.
    7. Nowe zasady i terminy wystawiania oraz rozliczania faktur korygujących przez sprzedawcę i nabywcę w obrocie krajowym i międzynarodowym, przypadki, w których wymagane będzie posiadanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę, likwidacja not korygujących itp.
    8. Skrócenie podstawowego terminu zwrotu bezpośredniego nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na rachunek bankowy podatnika.
    9. Zmiany w zakresie stosowania kursów walut.
    10. Sankcje za niewystawianie e-faktur przy użyciu KSeF.
  2. Zmiany, od 1 stycznia 2026 r., w zakresie podwyższenia kwoty limitu zwolnienia podmiotowego z VAT.
  3. Projektowane zmiany, od 1 stycznia 2026 r., dotyczące wprowadzenia 6 - miesięcznego okresu vacatio legis w przypadku nowelizacji ustaw podatkowych.
  4. Zasady, od 1 października 2025 r., rozliczania na gruncie VAT kaucji za opakowania w związku z wejściem w życie systemu kaucyjnego w Polsce.
  5. Bieżące problemy i zagadnienia.
    1. Zasady potrącania podatku naliczonego, odliczanie podatku VAT z faktur zawierających tzw. błędy mniejszej wagi (np. błąd w nazwie lub adresie nabywcy bądź sprzedawcy, błąd w NIP-ie, błąd w dacie sprzedaży itp.) bez obowiązku wystawiania noty korygującej lub faktury korygującej.
    2. Potrącanie VAT – u naliczonego z faktur wystawionych przez podmioty niezarejestrowane jako podatnik VAT.
    3. Najczęściej występujące problemy praktyczne związane z potrącaniem podatku naliczonego – odliczanie podatku VAT z faktur zawierających błędy dotyczące kwoty podatku, stawki, ceny, wartości lub ilości towarów, niedobory, straty, zakup usług gastronomicznych i noclegowych, zakup usług cateringowych, zakup alkoholu.
    4. Rozliczanie zaliczek w obrocie krajowym i międzynarodowym, moment powstania obowiązku podatkowego, zaliczki niepodlegające opodatkowaniu VAT – em, nadpłaty, obligatoryjne elementy faktury zaliczkowej oraz przypadki kiedy podatnik nie musi wystawiać takich faktur, faktury zaliczkowe wystawione przed terminem.
    5. Rozliczanie korekt zmniejszających i zwiększających z tytułu WNT, importu usług oraz dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.
    6. Czynności nieodpłatne: użyczenia, prezenty, nagrody, przekazanie i zużycie towarów oraz świadczenie usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, prezenty o małej wartości, drukowane materiały reklamowe bądź informacyjne, próbki, świadczenia na rzecz pracowników, świadczenia finansowane z ZFŚS, świadczenia wynikające z przepisów BHP (środki higieny osobistej, odzież robocza i ochronna, napoje: kawa, herbata, soki itp.), darowizny, świadczenie usług bez pobrania należności – zasady rozliczania na gruncie VAT.
    7. Przypadki, gdy świadczenia na cel reprezentacji i reklamy oraz na potrzeby osobiste pracowników nie podlegają opodatkowaniu VAT – em.
    8. Katalog towarów i usług podlegających bezwzględnemu obowiązkowi ewidencji w kasie rejestrującej w przypadku nieodpłatnych dostaw dla osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (np. dla pracowników kontrahenta).
    9. Refakturowanie usług – zasady rozliczeń, moment powstania obowiązku podatkowego, refakturowanie mediów przy najmie lokali użytkowych i mieszkalnych, orzecznictwo TSUE.
    10. Pozostałe zagadnienia.
    11. Odpowiedzi na pytania uczestników.

Cena i Faktura

Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.

Cena zawiera

  • Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
  • Autorskie materiały szkoleniowe
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia

Faktura

  • Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
  • Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.

Proces organizacji szkolenia

  • Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
  • Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
  • Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
  • dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
  • wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
  • Po szkoleniu zostaje wysyłana:
  • faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
  • certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach

Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.

Certyfikat uczestnictwa zawiera:

  • Ilość godzin szkolenia
  • Imię i nazwisko uczestnika
  • Datę szkolenia
  • Temat szkolenia
  • Numer certyfikatu
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
avatar checked-mark

Tomasz Wojewoda

Ekspert podatkowy

Dodaj opinię Biura Rachunkowe KSeF Podatkowe
70000+
Przeszkolonych
2000+
Szkoleń

Ekspert podatkowy, były wieloletni pracownik Ministerstwa Finansów oraz Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie w swojej dotychczasowej karierze zawodo…
Ekspert podatkowy, były wieloletni pracownik Ministerstwa Finansów oraz Urzędu Kontroli Skarbowej w Warszawie w swojej dotychczasowej karierze zawodowej przeprowadził ponad 2.000 wykładów z zakresu podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych, podatku dochodowego od osób fizycznych, podróży służbowych oraz tematów pokrewnych, przeszkolił ponad 70.000 osób z zakresu prawa podatkowego. Od 1996 r. współpracował z wydawnictwami: „INFOR”, „C.H. Beck”, „Hubertus”, „Darschlung und Vaschover”, „Wiedza i Praktyka”, "UNIA - PRESS" - opublikował ponad 300 artykułów z zakresu prawa podatkowego i cztery publikacje książkowe „Leasing w aspekcie podatków dochodowych oraz podatku od towarów i usług”, „Koszty w podatkach dochodowych”, „Świadczenia na rzecz pracowników w aspekcie podatkowym”, „VAT naliczony i należny – wybrane zagadnienia”.
Zobacz pełny opis Schowaj pełny opis

Powiadom o dostępnych terminach

Jeżeli interesuje Cię ten temat daj nam znać, a my wyślemy Ci przypomnienie gdy szkolenie z tej tematyki ponownie znajdzie się w naszej ofercie!

Co oferujemy?

  • Płatność do 14 dni po szkoleniu
  • Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
  • Dostęp do szkolenia online
  • 48h dostęp do nagrania po szkoleniu
  • Profesjonalnie przygotowane szkolenie
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Autorskie materiały szkoleniowe

Wioletta Konieczka

Menedżer ds. Szkoleń

Numer telefonu
531 304 098