Teczka osobowa pracownika w 2025 r. - obowiązki pracodawców związane z prowadzeniem akt osobowych

  • wniosek pracownika o objęcie go ruchomym czasem pracy
  • wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy pracownika uprawnionego do elastycznej organizacji pracy
  • wniosek o zastosowanie systemu skróconego tygodnia pracy
  • wniosek o udzielenie dodatkowych dni wolnych
  • wniosek o zmianę formy zatrudnienia
  • wniosek o zastosowanie systemu pracy weekendowej
  • wniosek o udzielenie urlopu opiekuńczego
  • informacja do umowy o warunkach zatrudnienia
  • wniosek o rozwiązanie umowy o pracę
  • wniosek o obniżenie wymiaru czasu pracy pracownika uprawnionego do elastycznej organizacji pracy
  • wniosek o zastosowanie systemu skróconego tygodnia pracy
  • polecenie pracy zdalnej
  • wniosek o uzgodnienia dotyczące wykonywania pracy zdalnej
  • świadectwo pracy
  • wniosek o wykonywanie okazjonalnej pracy zdalnej
  • umowa powierzenia danych osobowych
  • powierzenie pracownikowi innej pracy
  • porozumienie w sprawie stosowania ruchomego czasu pracy
  • skierowanie na badania lekarskie
  • oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z oceną ryzyka zawodowego i zagrożeniami na stanowisku pracy
  • oświadczenie o zastosowaniu monitoringu w miejscu pracy
  • klauzula informacyjna RODO
  • ewidencja godzin wykonywania umowy zlecenia
  • deklaracja o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK
  • porozumienie o wykorzystaniu urlopu wypoczynkowego w trakcie kolejnego zatrudnienia
  • kwestionariusz osobowy dla pracownika
  1. Jakich dokumentów/danych może żądać pracodawca od kandydata do pracy:
    1. Zakres danych i informacji, których podania można wymagać w takim kwestionariuszu (stanowiska uodo i ministerstwa pracy),
    2. Zmiana katalogu danych osobowych, jakich pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o pracę oraz od pracownika.
    3. Nowy obowiązek oceny przez pracodawców, czy wszystkie z gromadzonych danych konieczne są do celu, jakim jest zatrudnienie osoby na określonym stanowisku.
    4. Zgoda na przetwarzanie innych danych osobowych, brak zgody lub jej wycofanie, a konsekwencje dla osoby ubiegającej się o zatrudnienie lub pracownika.
    5. Informowanie kandydatów do pracy i pracowników o przetwarzaniu ich danych osobowych
    6. Kiedy pracodawca może zatrudnić pracownika bez konieczności przeprowadzenie badań profilaktycznych
    7. Badania wstępne profilaktyczne można skierować przed podpisaniem umowy o pracę czy po
    8. Szkolenie wstępne ogólne bhp a podpisanie umowy, kiedy należy je przeprowadzić
    9. Sytuacje, w których można przyjąć do pracy pracownika bez przeprowadzania wstępnych badań profilaktycznych – rodzaj i postać dokumentów jakie należy w związku z tym zgromadzić,
    10. Jak należy przechowywać dokumentację rekrutacyjną i kto ma do niej dostęp?
    11. Co zrobić z dokumentacją rekrutacyjną kandydata zatrudnionego do pracy, a co z pozostałymi?
    12. Czy można przechowywać cv w części a akt osobowych pracownika?
    13. Co zrobić w cv nadesłanymi pocztą lub przez e-mail jeżeli zakład nie prowadzi rekrutacji na wolne stanowiska pracy?
  2. Dane i dokumenty pozyskiwane od pracownika:
    1. Zakres danych, których pracodawca może żądać na potrzeby realizowania stosunku pracy z uwzględnieniem:
    2. Jakie dane może zawierać kwestionariusz danych osobowych pracownika,
    3. Poprawne konstruowanie umowy o pracę, w tym kwestia imienia i nazwiska osoby zastępowanej w umowie na zastępstwo (stanowisko mrpips i uodo),
    4. Ograniczenie danych osobowych przetwarzanych przez pracodawcę o pracowniku – nowelizacja kp,
    5. Konieczność modyfikacji kwestionariuszy osobowych, ofert pracy, informacji o naborach itp.
    6. Zbieranie od pracowników dodatkowych danych osobowych za zgodą – uwaga na zasady konkretności i jednoznaczności zgody!
    7. Wzory zgód udzielanych przez pracowników na przetwarzanie danych związanych z: numerem telefonu, zdjęciem na potrzeby identyfikatora, prywatnym adresem email itd.
    8. Czy można odbierać od pracownika dane, czy jest on niepełnosprawny?
    9. Jakie dane pracodawca może legalnie zgłosić do zus, co wypełniać w zus zua?
  3. Wybór formy prowadzenia dokumentacji pracowniczej w tym akt osobowych papierowa czy elektroniczna – najważniejsze zagadnienia praktyczne:
    1. Akta osobowe – czy można prowadzić jednocześnie w formie papierowej i elektronicznej
    2. Kiedy i jaka dokumentację pracowniczą może pracodawca prowadzić jednocześnie w formie papierowej i elektronicznej,
    3. Obowiązki pracodawcy w przypadku zmiany prowadzenia dokumentacji pracowniczej z papierowej na elektroniczną lub odwrotnie, obowiązek informacyjny i termin realizacji
    4. Zasady postępowania w przypadku nieterminowego odbioru dokumentacji pracowniczej
    5. Obowiązek informacyjny pracodawcy w stosunku do pracowników i byłych pracowników w przypadku zmiany formy prowadzenia akt osobowych
    6. W jakim terminie pracownicy i byli pracownicy, mogą odebrać dokumentację (akta osobowe) prowadzone w wersji przed zmianą
    7. Digitalizacja dokumentacji pracowniczej i przechowywanie metadanych,
  4. Dokumenty przechowywane w części A i B akt osobowych – nowe dokumenty w części E:
    1. Czy w części a akt osobowych przechowujemy świadectwa pracy z poprzednich okresów zatrudnienia pracownika
    2. Świadectwa pracy dostarczone w trakcie zatrudnienia przechowujemy w części a czy b akt osobowych pracownika
    3. Czy jest obowiązek przechowywania dokumentacji dotyczącej świadczenia pracy zdalnej w aktach osobowych
    4. Polecenie pracodawcy pracy zdalnej – w aktach osobowych
    5. Wniosek pracownika o świadczenie pracy zdalnej w aktach osobowych
    6. Czy dokumenty płacowe przechowujemy w aktach osobowych
    7. Dokumentacja komornicza w aktach osobowych pracownika czy oddzielnie
    8. Czy katalog dokumentów w części a i b jest katalogiem zamkniętym
    9. Dokumenty i dane gromadzone się na potrzeby ustalenia kwoty wolnej od potrąceń (stanowisko uodo) oraz zasady i miejsce przechowywania dokumentów zebranych w związku z potraceniami komorniczymi (stanowisko mrpips),
    10. Dokumenty związane z korzystaniem przez pracowników z uprawnień rodzicielskich, w tym zasady przechowywania oświadczeń związanych z korzystaniem z uprawnień rodzicielskich oraz wniosków o wolne z tytułu wychowywania dziecka w wieku do lat 14 i etap zatrudnienia, na którym należy je pozyskiwać od pracowników
    11. Jak często pracownik winien składać oświadczenie o udzielenie opieki nad dzieckiem do lat 14, wniosek przechowujemy w aktach osobowych czy pod ewidencją czasu pracy
    12. Wniosek o wyrażenie lub niewyrażenie zgody na pracę w godzinach nadliczbowych osób wychowujących dziecko do 4 roku życia w aktach czy pod ewidencją czasu pracy
    13. Gdzie należy przechowywać deklaracje ZUS oraz dokumenty podatkowe (stanowisko mrpips),
    14. Dokumentacja zasiłkowa oraz zwolnienia lekarskie/dokumenty potwierdzające odbycie kwarantanny lub izolacji (okres ich przechowywania),
    15. Gdzie należy przechowywać dokumentację ppk i jaki jest okres przechowywania.
  5. Dokumenty gromadzone w części c akt osobowych, ze szczególnym omówieniem świadectwa pracy, w tym:
    1. Jaka dokumentację należy przechowywać w aktach osobowych w związku z ustaniem zatrudnienia pracownika,
    2. Dokumenty gromadzone w związku z obowiązkiem wydania świadectwa pracy (wnioski o sprostowanie świadectwa pracy, wnioski o uzupełnienie świadectwa pracy, potwierdzenie wysłania świadectwa pracy pocztą),
    3. Gdzie przechowujemy informację dotyczącą długości przechowywania akt osobowych pracownika po ustaniu stosunku pracy
    4. Czy jest obowiązek przechowywania informacji dotyczącej niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego pomiędzy rozwiązaniem a nawiązaniem stosunku pracy z tym samym pracodawcą
    5. Dane, które mogą być podawane w świadectwie pracy oraz zasady wydawania świadectwa pracy,
    6. Zasady prostowania świadectwa pracy (m.in. Zasady postępowania z kopią nowego i kopią starego świadectwa pracy, dokumenty tworzone w przypadku częściowego uznania wniosku byłego pracownika o sprostowanie świadectwa pracy),
  6. Zasady gromadzenia dokumentów w części D akt osobowych (stanowisko mrpips), w tym:
    1. Zasady układania dokumentów, w przypadku gdy pracownik zostanie ukarany więcej niż jedną karą porządkową,
    2. Zasady usuwania dokumentów z części d akt osobowych (stanowisko mrpips),
    3. Czy należy kolejno numerować podczęści d1,d2 – obowiązek czy dobrowolność pracodawcy
  7. Nowa część E akt osobowych:
    1. Jakie dokumenty należy przechowywać w części E?
    2. Czy zawsze mamy obowiązek tworzyć 5 – częściowe akta osobowe?
  8. Zakres dokumentów wchodzących w skład pozostałej dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy, w szczególności:
    1. Zakres dokumentów wchodzących w skład dokumentacji dotyczącej ewidencjonowania czasu pracy,
    2. Wnioski pracownika o udzielenie dni wolnych – z jakiego tytułu
    3. Gdzie przechowujemy wnioski o udzielenie urlopu okolicznościowego
    4. Jakie dokumenty dotyczące czasu pracy teraz przechowujemy pod ewidencją czasu pracy, a nie w aktach osobowych
    5. Czy listy obecności przechowujemy pod ewidencją czasu pracy
    6. Grafiki, harmonogramy czasu pracy – gdzie i jak długo przechowujemy stanowisko mrpips
    7. Ewidencja czasu pracy miesięczna czy roczna – stanowisko mrpips
  9. Szczegółowa informacja o warunkach zatrudnienia:
    1. O jakich dodatkowych informacjach należy poinformować pracownika i co powinno się znaleźć w nowej informacji o warunkach zatrudnienia?
    2. Czy dla wszystkich pracowników można stworzyć jeden wzór informacji o warunkach zatrudnienia?
    3. Czy wszyscy pracownicy powinni otrzymać informację do warunków zatrudnienia w nowej wersji?
    4. Czy informacje o warunkach zatrudnienia należy przekazać w formie papierowej, czy elektronicznej i na jakich zasadach?
    5. Czy w informacji do umowy można podać zapisy regulaminu tylko w postaci podstawy prawnej?
    6. Czy w informacji dodatkowej należy wskazać wszystkie składniki wynagrodzenia, czy można odesłać pracownika do zapisów regulaminu wynagradzania?
  10. Okres przechowywania dokumentacji pracowniczej w zależności od daty nawiązania stosunku pracy, w tym:
    1. Przypadki, gdy dany pracownik będzie miał dwa komplety dokumentacji pracowniczej z różnymi okresami jej przechowywania,
    2. Jakie dokumenty są umieszczane w „starych” i „nowych” aktach osobowych w przypadku pracowników, których dokumentacja pracownicza podlega dwóm okresom przechowywania zgodnie ze stanowiskiem mrpips,

Cena i Faktura

Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.

Cena zawiera

  • Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
  • Autorskie materiały szkoleniowe
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia

Faktura

  • Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
  • Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.

Proces organizacji szkolenia

  • Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
  • Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
  • Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
  • dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
  • wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
  • Po szkoleniu zostaje wysyłana:
  • faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
  • certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach

Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.

Certyfikat uczestnictwa zawiera:

  • Ilość godzin szkolenia
  • Imię i nazwisko uczestnika
  • Datę szkolenia
  • Temat szkolenia
  • Numer certyfikatu
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
avatar checked-mark

Kalina Kaczmarek

Ekspert prawa pracy

Dodaj opinię Kadrowo-płacowe Akta osobowe Czas pracy

Ekspert prawa pracy z 17-letnim doświadczeniem; prowadzi działalność konsultingowo - szkoleniową w zakresie „twardego HR”. W latach 2001-2018 była pr…
Ekspert prawa pracy z 17-letnim doświadczeniem; prowadzi działalność konsultingowo - szkoleniową w zakresie „twardego HR”. W latach 2001-2018 była pracownikiem Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego Inspektoratu Pracy w Gdańsku, na stanowiskach inspektora pracy, a następnie starszego inspektora pracy. Doświadczony trener współpracujący z firmami szkoleniowymi specjalizuje się w problematyce prawnej ochronie pracy, doradca i stały współpracownik wielu przedsiębiorstw i instytucji.
Zobacz pełny opis Schowaj pełny opis

Powiadom o dostępnych terminach

Jeżeli interesuje Cię ten temat daj nam znać, a my wyślemy Ci przypomnienie gdy szkolenie z tej tematyki ponownie znajdzie się w naszej ofercie!

Co oferujemy?

  • Płatność do 14 dni po szkoleniu
  • Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
  • Dostęp do szkolenia online
  • 48h dostęp do nagrania po szkoleniu
  • Profesjonalnie przygotowane szkolenie
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Autorskie materiały szkoleniowe

Wioletta Konieczka

Menedżer ds. Szkoleń

Numer telefonu
531 304 098