Bilans 2025 - KSeF, JPK - Zamknięcia roczne w spółdzielniach, wspólnotach mieszkaniowych i TBS – jak przygotować się do nowych obowiązków i cyfrowych zmian w rachunkowości

  1. Reforma rachunkowości i wpływ nowych regulacji na sposób prezentacji danych sprawozdawczych i porównywalność poszczególnych pozycji bilansowych w latach 2025/2026.
  2. Zmiany w ustawie o rachunkowości dotyczące uproszczeń dla małych jednostek:
    1. możliwość rezygnacji z zasady ostrożności,
    2. podniesienie progów dla obowiązkowego badania sprawozdania finansowego za 2025 r.
  3. Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wyłącznie w formie elektronicznej i przygotowanie ewidencji rachunkowej i ksiąg do pliku JPK, KR, ŚT, PD:
    1. konieczność zmian systemowych i dostosowanie systemów informatycznych dla spółdzielni korzystających z kont pozabilansowych i dodatkowych aplikacji.
  4. Praktyczne przykłady ujęcia zdarzeń gospodarczych w księgach i ich prezentacja w sprawozdaniu finansowym dotyczących majątku spółdzielni mieszkaniowych i źródeł jego finansowania:
    1. Grunty i prawo wieczystego użytkowania:
      1. opłata przekształceniowa prawa użytkowania wieczystego gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe w prawo własności,
      2. korekta wartości gruntów o podatek VAT pod lokalami użytkowymi i garażami (wyrok TSUE, interpretacja ogólna MF).
    2. Ewidencja majątku trwałego: wyodrębnienie własności lokali wraz z gruntem.
    3. Środki trwałe w budowie.
  5. Zapasy materiałów, towarów i roboty w toku w działalności deweloperskiej.
  6. Należności spółdzielni mieszkaniowej od osób uprawnionych do 12 miesięcy i powyżej 12 miesięcy – prezentacja w bilansie jako krótkoterminowe.
  7. Inwestycje krótkoterminowe.
  8. Rozliczenia międzyokresowe:
    1. prezentacja różnicy między kosztami a przychodami z tytułu eksploatacji i utrzymania nieruchomości,
    2. saldo ujemne funduszu remontowego,
    3. inne rozliczenia międzyokresowe.
  9. Fundusze własne spółdzielni, w tym finansujące środki trwałe:
    1. Fundusz udziałowy – ewidencja, zwrot udziałów byłych członków (przedawnione),
    2. Fundusz wkładów mieszkaniowych i budowlanych – ewidencja i prezentacja w sprawozdaniu finansowym,
    3. Uzgodnienie środków trwałych finansowanych funduszami,
    4. Rozliczenie wartości rynkowej lokalu po ustaniu członkostwa (KFM),
    5. Zasady wykorzystania funduszu zasobowego.
  10. Zobowiązania długoterminowe i krótkoterminowe w księgach rachunkowych i ich prezentacja.
  11. Fundusz remontowy i jego rozliczenie po wyodrębnieniu wspólnoty.
  12. Rachunek Zysków i Strat – wariant porównawczy:
    1. Przychody:
      1. z eksploatacji i utrzymania nieruchomości,
      2. pożytki i przychody z dzierżaw i najmu lokali,
      3. zmiana prezentacji pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych i finansowych.
    2. Koszty w układzie rodzajowym:
      1. wyodrębnienie kosztów eksploatacyjnych członków i właścicieli,
      2. koszty działalności gospodarczej,
      3. omówienie poszczególnych kosztów rodzajowych i ich prezentacji.
    3. Wynik brutto i netto:
      1. wynik z eksploatacji i utrzymania nieruchomości – ustalenie i prezentacja w RZiS,
      2. wynik z działalności gospodarczej.
  13. Wprowadzenie do sprawozdania finansowego.
  14. Informacja dodatkowa – zakres informacji:
    1. obowiązek wykazania trwałych i przejściowych różnic między wynikiem rachunkowym a podatkowym,
    2. omówienie wpływu nowych regulacji na sporządzenie noty podatkowej.
  15. Uchwały Walnego Zgromadzenia.
  16. Przygotowanie do wdrożenia KSeF w spółdzielni mieszkaniowej w trzech płaszczyznach:
    1. prawnej i podatkowej – poznanie i zrozumienie nowych przepisów,
    2. technicznej – zapewnienie zdolności obsługi dokumentów elektronicznych,
    3. organizacyjnej – dostosowanie procedur do nowej formy faktur.
  17. Dyskusja i odpowiedzi na pytania.

Cena i Faktura

Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.

Cena zawiera

  • Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
  • Autorskie materiały szkoleniowe
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia

Faktura

  • Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
  • Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.

Proces organizacji szkolenia

  • Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
  • Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
  • Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
  • dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
  • wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
  • Po szkoleniu zostaje wysyłana:
  • faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
  • certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach

Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.

Certyfikat uczestnictwa zawiera:

  • Ilość godzin szkolenia
  • Imię i nazwisko uczestnika
  • Datę szkolenia
  • Temat szkolenia
  • Numer certyfikatu
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
Dodaj opinię Spółdzielnie mieszkaniowe Bilans Bilansowanie

Licencjonowany zarządca nieruchomości, lustrator, członek zarządu stowarzyszenia zarządów nieruchomości, pełniła funkcje wiceprezeski, prokurenta, gł…
Licencjonowany zarządca nieruchomości, lustrator, członek zarządu stowarzyszenia zarządów nieruchomości, pełniła funkcje wiceprezeski, prokurenta, głównej księgowej w warszawskich spółdzielniach mieszkaniowych, w energetyce cieplnej, w firmie audytorskiej. Doświadczony wykładowca, praktyk, autorka licznych publikacji dotyczących gospodarki finansowej. Aktualnie prowadzi wykłady z gospodarki finansowej i lustracji w Uniwersytecie Rzeszowskim na studiach podyplomowych. Współpracowała z wydawnictwem C.H.Beck, w redagowania odpowiedzi na pytania w „Teczce zarządcy” oraz z wydawnictwem Wolter Kluwers - Vademecum Głównego Księgowego, Domy Spółdzielcze – Finanse. Posiada doświadczenie w pełnieniu funkcji członka rady nadzorczej , lustracji działalności spółdzielni, w doradztwie od 25 lat, w prowadzeniu autorskich szkoleń, warsztatów i seminariów dla rad nadzorczych organów i pracowników spółdzielni a także zarządców nieruchomości.
Zobacz pełny opis Schowaj pełny opis

Powiadom o dostępnych terminach

Jeżeli interesuje Cię ten temat daj nam znać, a my wyślemy Ci przypomnienie gdy szkolenie z tej tematyki ponownie znajdzie się w naszej ofercie!

Co oferujemy?

  • Płatność do 14 dni po szkoleniu
  • Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
  • Dostęp do szkolenia online
  • 48h dostęp do nagrania po szkoleniu
  • Profesjonalnie przygotowane szkolenie
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Autorskie materiały szkoleniowe

Wioletta Konieczka

Menedżer ds. Szkoleń

Numer telefonu
531 304 098