Zmiany w umowach cywilnoprawnych 2025/2026 – rozliczenia, staż pracy i kontrole PIP

Wzory dokumentów, które otrzymasz w ramach szkolenia:

  • 📄 Klauzula poufności
  • 📄 Klauzula dla zleceniobiorcy
  • 📄 Oświadczenie o niezatrudnieniu
  • 📄 Wzór umów o dzieło
  • 📄 Wzór umowy zlecenie
  • 📄 Rejestr godzin – Excel
  1. Rodzaje umów cywilnoprawnych w 2025 roku
    1. Umowa zlecenia – co nowego krok po kroku?
    2. Umowa o dzieło – zmiany w 2025 roku.
    3. Umowy i kontrakty handlowe z uwzględnieniem najnowszych zmian w praktyce.
  2. Ubezpieczenia zleceniobiorców w 2025 roku
    1. Umowa zlecenia z własnym pracownikiem lub na rzecz własnego pracodawcy.
    2. Umowa zlecenia z pracownikiem innej firmy.
    3. Umowa zlecenia z pracownikami własnymi lub obcymi korzystającymi z urlopu bezpłatnego lub wychowawczego – jak działać w praktyce?
    4. Umowa zlecenia z własnym pracownikiem w trakcie urlopu macierzyńskiego lub rodzicielskiego.
    5. Umowa zlecenia z emerytem/rencistą – krok po kroku.
    6. Umowa zlecenia z osobą świadczącą usługi w ramach kilku umów zlecenia – w praktyce.
    7. Umowa zlecenia z osobą uczącą się do 26 roku życia.
    8. Umowa zlecenia dla członka Rady Nadzorczej.
    9. Umowa zlecenia z osobą prowadzącą działalność gospodarczą.
  3. Zasady podlegania pod ubezpieczenia społeczne osób świadczących usługi na podstawie umowy o dzieło w 2025 roku, krok po kroku
    1. Umowa o dzieło z własnym pracownikiem.
    2. Umowa o dzieło z pozostałymi osobami.
  4. Płatnik składek a zgłaszający do ubezpieczeń – najnowsze zmiany i kompetencje ZUS
    1. Różnice między płatnikiem składek a zgłaszającym do ubezpieczeń.
    2. Kompetencje ZUS w zakresie ustalania płatnika składek przy zbiegu tytułów do ubezpieczenia.
    3. Konsekwencje zmiany podmiotu zgłaszającego do ubezpieczeń na płatnika składek – najnowsze zasady.
  5. Planowane zmiany w uprawnieniach inspektorów PIP
    1. Nowe uprawnienia PIP – przekształcanie umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę: konsekwencje dla zleceniobiorców i płatników składek.
    2. Ryzyka związane z B2B po reformie PIP – kiedy umowa może zostać zakwalifikowana jako stosunek pracy.
    3. Skutki decyzji PIP o przekształceniu umowy cywilnoprawnej w stosunek pracy dla prawa do świadczeń.
    4. Analiza przypadków – kiedy PIP może zakwestionować umowę cywilnoprawną i uznać ją za stosunek pracy.
  6. Umowy zlecenia – rozliczanie świadczeń – zasady i schemat działania w 2025 roku
    1. Zasady ustalania wysokości przysługującego wynagrodzenia – najnowsze wytyczne.
    2. Konsekwencje wprowadzenia minimalnej stawki godzinowej.
    3. Konsekwencje zmian w zakresie terminu zapłaty za świadczone usługi – jak prawidłowo po zmianach rozliczać umowy zawarte na okres dłuższy niż 1 miesiąc?
    4. Ustalanie wysokości składek na ubezpieczenia społeczne.
    5. Limit podstawy składek – co się zmienia?
    6. Świadczenia zwolnione ze składek.
    7. Zaliczka na podatek dochodowy – uwzględnienie najnowszych zmian.
    8. Ustalanie kosztów uzyskania przychodu.
    9. Zryczałtowany podatek od przychodów.
    10. Ustalanie wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2025 roku.
    11. Ustalanie wysokości składki na PPK – nowe zasady w praktyce.
  7. Umowy o dzieło w 2025 roku – rozliczanie świadczeń
    1. Zaliczka na podatek dochodowy.
    2. Ustalanie kosztów uzyskania przychodu.
    3. Limit autorskich kosztów uzyskania przychodu.
    4. Zryczałtowany podatek od przychodów.
  8. Umowa B2B – krok po kroku
    1. Jakie dokumenty pozyskać od partnera handlowego przed podpisaniem umowy?
    2. Kluczowe elementy dobrej umowy – jak to wygląda w praktyce?
    3. Jakich błędów unikać w umowach?
    4. Jakie terminy płatności można stosować w umowach?
    5. Jak określić w umowie jasne i proste zasady dotyczące gwarancji i reklamacji?
    6. Jak wprowadzić do umowy zaawansowane klauzule bezpieczeństwa?
    7. Kiedy zapisy w umowie są niezgodne z prawem?
    8. Renegocjacja warunków kontraktu – jak to zrobić?
    9. Kiedy umowa zostaje uznana za nienależycie wykonaną?
    10. Kiedy umowa zostaje uznana za rozwiązaną?
  9. Zmiany w naliczaniu stażu pracy
    1. Nowe okresy wliczane do stażu:
      1. działalność gospodarcza
      2. umowy-zlecenia, umowy agencyjne, świadczenie usług
      3. osoba współpracująca
      4. zawieszenie działalności gospodarczej z powodu opieki nad dzieckiem (przy spełnionych warunkach składkowych)
      5. członkostwo w rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i w spółdzielniach kółek rolniczych
      6. praca zarobkowa wykonywana za granicą (udokumentowana)
    2. Dokumentowanie okresów.
    3. Skutki dla pracownika i pracodawcy:
      1. wydłużenie prawa do urlopu wypoczynkowego
      2. wpływ na dodatki stażowe, nagrody jubileuszowe, wymiar okresów wypowiedzenia, statusy pracownicze
    4. Przygotowanie organizacyjne: weryfikacja dokumentów, zmiany w regulaminach, informowanie pracowników, przeliczenie stażu.
  10. Świadczenia ponoszone na rzecz osoby zatrudnionej na podstawie umowy cywilnoprawnej – co obejmuje?
  11. Potrącenia z umów cywilnoprawnych – zasady i limity.
  12. ZFŚS a zleceniobiorcy.
  13. Warsztaty – jak stworzyć dobrą umowę w praktyce
    1. Tworzenie umowy zlecenia krok po kroku.
    2. Tworzenie umowy o dzieło – na co zwrócić uwagę?
    3. Tworzenie prostej umowy B2B.
  14. Konsultacje z prelegentem.

Cena i Faktura

Zapłata przelewem na konto następuje do 14 dni po szkoleniu.

Cena zawiera

  • Dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia
  • Autorskie materiały szkoleniowe
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Imienny certyfikaty ukończenia szkolenia

Faktura

  • Faktura za udział w szkoleniu zostanie wysłana do Państwa po zajęciach mailem w formacie PDF lub listownie
  • Płatności należy dokonać przelewem do 14 dni po szkoleniu.

Proces organizacji szkolenia

  • Uczestnik zgłasza się na szkolenie poprzez zgłoszenie online, telefonicznie 531 304 098 lub poprzez kartę zgłoszeniową.
  • Uczestnik otrzymuje potwierdzenie o zarejestrowaniu zgłoszenia w systemie.
  • Dzień przed szkoleniem uczestnik otrzymuje na wskazany adres e-mail:
  • dostęp do webinaru w formie zaproszenia z linkiem
  • wskazówki techniczne oraz informacje o szkoleniu
  • materiały szkoleniowe w formie elektronicznej
  • Uczestnik przed zajęciami loguje się do platformy szkoleniowej poprzez link z zaproszenia.
  • Po szkoleniu zostaje wysyłana:
  • faktura z terminem płatności do 14 dni po szkoleniu
  • certyfikat uczestnictwa emailem (na życzenie pocztą tradycyjna) po zakończonych zajęciach

Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu

Każdy uczestnik otrzyma imienny certyfikat po szkoleniu.

Certyfikat uczestnictwa zawiera:

  • Ilość godzin szkolenia
  • Imię i nazwisko uczestnika
  • Datę szkolenia
  • Temat szkolenia
  • Numer certyfikatu
Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Każdy uczestnik otrzymuje certyfikat po zrealizowanym szkoleniu
avatar checked-mark

Adriana Głuchowska

Ekspert, doradca

Dodaj opinię Kadrowo-płacowe
7000+
Przeszkolonych
900+
Szkoleń

Ekspert z wieloletnim doświadczeniem, współpracujący z najlepszymi ośrodkami szkoleniowymi w Polsce. Niezależny konsultant z dziedziny finansów publi…
Ekspert z wieloletnim doświadczeniem, współpracujący z najlepszymi ośrodkami szkoleniowymi w Polsce. Niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz prawa pracy. Od lat zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem procedur w instytucjach sektora finansów publicznych w tym Polityk Bezpieczeństwa Informacji dla sektora publicznego. Jako głos doradczy i ekspert na co dzień rozwiązuje nietypowe problemy z praktyki Przedsiębiorstw i Urzędów. Od 1998 roku przeszkoliła ponad kilkanaście tysięcy osób, przeprowadzając setki szkoleń.
Zobacz pełny opis Schowaj pełny opis

Powiadom o dostępnych terminach

Jeżeli interesuje Cię ten temat daj nam znać, a my wyślemy Ci przypomnienie gdy szkolenie z tej tematyki ponownie znajdzie się w naszej ofercie!

Co oferujemy?

  • Płatność do 14 dni po szkoleniu
  • Imienny certyfikat dla uczestników zawierający informację o ilości godzin szkolenia
  • Dostęp do szkolenia online
  • Profesjonalnie przygotowane szkolenie
  • Możliwość zadawania pytań wykładowcy na chatcie
  • Autorskie materiały szkoleniowe

Wioletta Konieczka

Menedżer ds. Szkoleń

Numer telefonu
531 304 098